Hoe krijg ik een bankinconsistentie weg? (Beta)

Gewijzigd op Wo, 11 Dec, 2024 om 5:34 PM

In het overzicht van de bankrekeningen wordt in de kolom Consistentie check d.m.v. een icoontje aangegeven of er een bankinconsistentie aanwezig is in de transacties van een bankrekening.


TIP!

Voordat je op zoek gaat naar de oorzaak van een bankinconsistentie, laat Yuki altijd eerst de inconsistentie opnieuw bepalen. Klik hiervoor linksboven in het scherm op het rode driehoekje met het uitroepteken.


Soorten bankinconsistenties

Yuki kent bij de bank twee inconsistenties:



Yuki kan het saldo niet controleren omdat de bank geen saldo-informatie meestuurt in de bankbestanden die je hebt aangeleverd. Controleer het saldo regelmatig aan de hand van de papieren afschriften die je nog van de bank ontvangt. Neem contact op met Yuki als er transacties ontbreken.



Yuki heeft geconstateerd dat er transacties ontbreken. Het saldo verschilt waarschijnlijk met het werkelijk saldo.

Controleer of je transacties van bepaalde dagen mist en exporteer die nogmaals van de internetsite van je bank.


Bankinconsistentie bekijken

Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk en klik op Bankrekeningen. Klik in het nu geopende scherm op de naam van de desbtetreffende bankrekening en open de weergave Afschriften


Als alle afschriftregels wit zijn, is er geen bankinconsistentie aanwezig. Dit in tegenstelling tot het voorbeeld dat hieronder wordt getoond.


De kolommen Controle beginsaldo van Yuki en Controle eindsaldo van Yuki zijn alleen zichtbaar voor een gebruiker met een 'Backoffice' rol in het domein.



Kleurgebruik

Als het begin- en/of eindsaldo van het afschrift afwijkt van de saldi op het grootboekrekeningnummer op dezelfde dag dan krijgen de afschrfitregels een rode kleur:

  • Wit: het door Yuki berekende begin- en eindsaldo is gelijk aan het door de bank aangeleverde saldo.
  • Rood: het door Yuki berekende beginsaldo sluit niet aan met het eindsaldo van de afschriftregel daaronder óf het door Yuki berekende eindsaldo sluit niet aan met het beginsaldo van de afschriftregel daarboven.


Ook al zijn alle afschriftregels in het overzicht rood, er is geen sprake van een bankinconsistentie zolang het eindsaldo van de bank gelijk is aan het controle eindsaldo van Yuki. Daar waar de eindsaldi uit elkaar lopen, ligt meestal het probleem.


TIPS!

Om mogelijk dubbele transacties op te sporen, kun je de volgende stappen doorlopen:

  • Bereken het verschil tussen het jongste controle eindsaldo van Yuki en het jongste eindsaldo van de bank.
  • Zoek via de zoekbalk op dit bedrag.
  • Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk en klik vervolgens op Elektronische afschriften, In het nu geopende scherm klik je op de knop Dubbele regels. Kijk of je het bedrag daar kunt vinden.

Mogelijke oorzaken van bankinconsistenties


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren