Vanuit een geopende bankrekening kunnen alle transacties en afschriften van een bankrekening, creditcard of online betalingsprovider worden bekeken en de gegevens, indien nodig, worden gewijzigd of verwijderd.
Alleen een gebruiker met de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant' kan bankrekeningen bekijken.
Een gebruiker met de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant':
- de gegevens van een bankrekening wijzigen
- een transactie bekijken:
- een document uploaden
- toelichting geven over transactie
- een transactie matchen (niet beschikbaar voor gebruiker met de rol 'Directie')
- het afschrift bekijken
- de details van de boeking bekijken
- een bankrekening verwijderen.
Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk en klik vervolgens op Bankrekeningen.
In het nu geopende scherm open je de rekening met de bijbehorende transacties en afschriften door:
- op de naam van de bankrekening te klikken
OF - met je muis boven de regel van de desbetreffende bankrekening te bewegen, op de knop met de drie puntjes te klikken en vervolgens Bekijken te selecteren in het dropdownmenu.
Het volgende scherm wordt geopend:
In het linkerdeel van het scherm worden alle transacties of de afschriften van de rekening getoond. In het rechterdeel zie je naast de algemene gegevens van de rekening ook:
- indien van toepassing, een melding over een aanwezige bankinconsistentie
LET OP!
Bovenin het scherm wordt een banner getoond indien er een bankinconsistentie aanwezig is. Om deze bankinconsistentie zo spoedig mogelijk door je accountant te laten oplossen, klik je op Stel een vraag en stuur je vervolgens een bericht naar je accountant. - of de rekening wel of niet is gekoppeld aan Ponto
TIP!
Je kunt altijd het meest recente saldo van de rekening opvragen door te klikken op de knop Verversen. - of er wel of geen Incasso ID is ingevoerd.
TIP!
Klik op de link achter Grootboekrekening of Kantoor om respectievelijk de gegevens van de grootboekrekening of het kantoor waar de rekening geadministreerd is in meer detail te bekijken.
Weergaven
Je kunt in dit scherm ook aangeven dat de weergave Afschriften moet worden getoond:
Gegevens van rekening wijzigen
Om de gegevens van een geopende rekening te wijzigen, klik je rechtsboven in het scherm op de knop Bewerken.
Het volgende scherm wordt geopend:
Wijzig de desbetreffende gegevens en klik vervolgens op de knop Bewaren.
Voor een uitgebreide beschrijving van de te wijzigen rekeninggegevens zie artikel Rekening aanmaken (bankrekening, creditcard en/of online betalingsprovider).
Transactie bekijken
Om een specifieke transactie te bekijken, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende transactie, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bekijk transactie in het dropdownmenu.
Het volgende scherm wordt geopend:
In dit scherm wordt o.a. het bankafschrift getoond waarin de transactie aanwezig is, het openstaande bedrag en de documenten die aan de transactie zijn gematched.
Daarnaast kan er, indien nodig, een document worden geupload, een toelichting worden gegeven over een transactie en/of de transactie worden gematched met een document.
Document uploaden
Wanneer je het bonnetje of de factuur hebt, kun je deze aanleveren in je administratie.
Om het ontbrekende document voor deze transactie te uploaden klik je op de menuoptie Uploaden van de knop Acties.
Het volgende scherm wordt geopend:
Selecteer het up te loaden bestand en klik vervolgens op de knop Uploaden.
Het document wordt toegevoegd aan de transactie.
LET OP!
Zolang de accountant het document niet heeft verwerkt, heeft het document de status 'Wachten op verwerking',
Toelichting geven over transactie
Om een toelichting te geven over de transactie zodat de accountant weet hoe de transactie moet worden geboekt, klik je op de menuoptie Toelichting van de knop Acties.
Indien de transactie een betaling is, wordt het volgende scherm wordt geopend:
Geef eerst aan of de betaling een zakelijke uitgave of een privé-uitgave is. Bij een privé-uitgave moet worden gespecificeerd van welke gebruiker met een RC-verhouding met het bedrijf de uitgave is geweest.
Typ vervolgens de toelichting over de transactie en klik vervolgens op de knop Toelichten.
De volgende melding verschijnt in het scherm:
De toelichting wordt toegevoegd aan de transactie.
Transactie matchen (niet beschikbaar voor gebruiker met de rol 'Directie')
Om de transactie te matchen met een openstaande post klik je op de menuoptie Match van de knop Acties.
Het volgende scherm wordt geopend:
Match de transactie met de openstaande post door deze aan te vinken en klik vervolgens op de knop Bewaren.
De transactie is nu gematched met de openstaande post.
Er staat achter 'Openstaand' geen bedrag meer open voor deze inkoopfactuur.
Details van boeking bekijken
Om de details van de boeking te bekijken, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende transactie, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bekijk details boeking in het dropdownmenu.
Het volgende scherm wordt geopend:
Klik op de knop Sluiten om het scherm met de details van de boeking te sluiten.
Afschrift bekijken
Om het afschrift te bekijken waarin de transactie zich bevindt, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende transactie, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bekijk afschrift in het dropdownmenu.
Het volgende scherm wordt geopend:
Rekening verwijderen
Een rekening kan alleen worden verwijderd indien er geen transacties of documenten zijn gekoppeld aan de rekening.
Om een rekening te verwijderen klik je op de de knop Verwijderen.
De volgende melding verschijnt in het scherm:
Klik op de knop Verwijderen om de rekening daadwerkelijk te verwijderen.
LET OP!
Indien de rekening is gekoppeld aan Ponto moet eerst de verbinding met Ponto worden verbroken voordat de rekening daadwerkelijk kan worden verwijderd.
De volgende melding verschijnt in het scherm:
Klik op de knop Ga naar Ponto om de verbinding te verbreken,
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren