Je kunt vanuit drie plaatsen in Yuki een verkoopfactuur aanmaken:

  • Klik op het icoon Verkoop in de navigatiebalk en klik vervolgens indien nodig op Dashboard. Selecteer de menuoptie Factuur in het dropdownmenu van de knop Aanmaken...
  • Klik op het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Facturen en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe factuur.
  • Klik op het icoon Relaties in de navigatiebalk en open vervolgens in het nu geopende scherm de desbetreffende relatiekaart. Klik vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Verkoopfactuur.


Om een nieuwe verkoopfactuur aan te maken, moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  • voer de factuurgegevens in (relatie. lay-out, betalingstermijn en -methode)

  • voeg één of meer factuurregels (artikelen) toe

  • voeg, indien nodig, aanvullende gegevens toe
    Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer bij de betaling van de factuur is gekozen voor de methode 'Incasso' of 'Wordt teruggestort'.

  • voeg, indien gewenst, een bijlage toe aan de factuur vanaf jouw apparaat of vanuit het archief in Yuki
    (alleen beschikbaar in nieuwe Verkoop functionaliteit)
  • bewaar de factuur als een conceptfactuur.


Hieronder wordt beschreven hoe een verkoopfactuur kan worden bewaard als een conceptfactuur.



Vanuit dit scherm kan een gebruiker:

  • de factuur als concept bewaren.
  • de factuur verplaatsen
  • de factuur verwijderen.

Factuur als concept bewaren

Wanneer alle gegevens van de factuur zijn ingevoerd klik je op de knop Bewaar als concept om de factuur te bewaren als een conceptfactuur (in werklijst 'Conceptfacturen'). Het invoerscherm wordt afgesloten.


Factuur verplaatsen

Een conceptfactuur kan, indien gewenst, worden verplaatst naar een andere administratie. Hiervoor selecteer je in het veld Bedrijf de administratie waarnaar de conceptfactuur verplaatst moet worden.


Factuur verwijderen

Om een conceptfactuur te verwijderen, klik je op de knop Verwijderen.


Het volgende scherm wordt geopend:



Klik vervolgens op de knop Verwijderen.