Factuurgegevens invoeren

Gewijzigd op Do, 5 Dec om 2:15 PM

Je kunt vanuit drie plaatsen in Yuki een verkoopfactuur aanmaken:

  • Klik op het icoon Verkoop in de navigatiebalk en klik vervolgens indien nodig op Dashboard. Selecteer de menuoptie Factuur in het dropdownmenu van de knop Aanmaken...
  • Klik op het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Facturen en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe factuur.
  • Klik op het icoon Relaties in de navigatiebalk en open vervolgens in het nu geopende scherm de desbetreffende relatiekaart. Klik vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Verkoopfactuur.


Om een nieuwe verkoopfactuur aan te maken, moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  • voer de factuurgegevens in (relatie. lay-out, betalingstermijn en -methode)

  • voeg één of meer factuurregels (artikelen) toe

  • voeg, indien nodig, aanvullende gegevens toe
    Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer bij de betaling van de factuur is gekozen voor de methode 'Incasso' of 'Wordt teruggestort'.

  • voeg, indien gewenst, een bijlage toe aan de factuur vanaf jouw apparaat of vanuit het archief in Yuki
    (alleen beschikbaar in nieuwe Verkoop functionaliteit)
  • bewaar de factuur als een conceptfactuur.


Hieronder wordt beschreven welke factuurgegevens moeten worden ingevoerd.



De gegevens van de factuur kunnen in de hieronder beschreven velden worden ingevoerd.


Bedrijf (verplicht)

Selecteer het bedrijf (de administratie) waarin de verkoopfactuur moet worden verwerkt in Yuki. 


Klant (verplicht)

Selecteer de relatie (klant) voor wie de factuur is bestemd of klik op de knop + Nieuwe relatie om een nieuwe relatie (klant) aan te maken.


Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Klant (particulier/bedrijf) aanmaken via verkoopfactuur.


Zodra je een relatie hebt geselecteerd of aangemaakt worden de velden 'Contactpersoon', 'Onderwerp', 'Lay-out' en 'Vervalt over' automatisch toegevoegd aan de conceptfactuur.


 

Contactpersoon

Indien er een klantspecifieke contactpersoon aanwezig is op de relatiekaart van de klant wordt deze automatisch ingevuld.

Selecteer, indien nodig, een andere relatie als contactpersoon van een klant of klik op de knop + Nieuwe contactpersoon om een nieuwe relatie (contactpersoon) aan te maken.


Het is alleen mogelijk om contactpersonen te selecteren die bij de klant zijn vastgelegd. Hierdoor kan de factuur niet per ongeluk naar de verkeerde persoon worden gestuurd.


Onderwerp (verplicht)

Na het selecteren van de klant vult Yuki automatisch het onderwerp "Factuur voor [relatie]" in. Dit kan handmatig worden gewijzigd.


Ook na het versturen van de factuur kan het onderwerp van de factuur nog worden aangepast.


Lay-out (verplicht)

De factuurlay-out wordt overgenomen van de 'Factuuraflevering' instellingen (bij de 'Verkoopinstellingen'). De factuurlay-out kan hier echter handmatig worden gewijzigd.


Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Factuuraflevering.


TIP!

Om een Engelse, Franse of Duitse factuur aan te maken selecteer je hier een Engelse, Franse of Duitse factuurlay-out.


Betaling


Termijn (dagen) (verplicht)

De betalingstermijn in dagen wordt overgenomen van de 'Factuur' instellingen (bij de 'Verkoop instellingen'). Het aantal dagen kan hier echter handmatig worden gewijzigd. Bij het versturen van de factuur wordt op basis van de factuurdatum automatisch de juiste vervaldatum berekend.


Methode (verplicht)

De standaard betaalwijze van een factuur is 'Overschrijving'. De betaalwijze kan hier echter handmatig worden gewijzigd in:

  • Incasso
    De volgende automatische incassogegevens moeten bij de aanvullende gegevens worden toegevoegd:
    • Bankrekening
    • Incassomachtiging
    • BIC code
    • Betalingskenmerk
    • Omschrijving.
  • Contant
    Er moet een kasboek worden geselecteerd.
  • Pinpas
  • Creditcard
  • Wordt teruggestort
    De volgende automatische incassogegevens moeten bij de aanvullende gegevens worden toegevoegd:
    • Bankrekening
    • Incassomachtiging
    • BIC code
    • Betalingskenmerk
    • Omschrijving.
  • Contant ontvangen (contant geld van zakelijke rekening)
    Er moet een kasboek worden geselecteerd.
  • Te verrekenen
  • Uit privé (betaald door werknemer)  (contant geld, pinpas of creditcard van privé bankrekening)
    Er moet een werknemer worden geselecteerd.
  • In privé (ontvangen door werknemer) (contant geld, pinpas of creditcard van privé bankrekening)
    Er moet een werknemer worden geselecteerd.
  • iDEAL
  • Online (online betaalprovider zoals PayPal, Pay.nl of MultiSafepay)
  • Mollie.


LET OP!

Verkoopfacturen die zijn geboekt met betaalwijze 'Pinpas', 'Creditcard', 'iDEAL' of 'Online' komen niet in de openstaande debiteuren terecht maar worden respectievelijk geboekt op '23300 Tussenrekening pinbetalingen', '23310 Tussenrekening creditcard betalingen', '23320 Tussenrekening iDEAL betalingen' of '23330 Tussenrekening online betalingen'.


TIP!

Je kunt ook je eigen betaalmethoden aanmaken voor de betaling van je verkoopfacturen.

Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Betaalmethoden aanmaken.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren