Met de komst van de GDPR is het voor een accountantskantoor noodzakelijk om een zogenaamde verwerkersovereenkomst af te sluiten met de ondernemer. Op 25 mei 2018 is bij het accountantskantoor deze nieuwe overeenkomst in werking getreden. Deze overeenkomst moet voldoen aan de laatste Europese wet- en regelgeving omtrent de privacy.
In de verwerkersovereenkomst staan de afspraken die worden gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens, procedure rondom datalekken, recht op audit en de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen die zijn genomen in de software.
De verwerkersovereenkomst dient te worden bevestigd door de tekenbevoegde. Alleen de eigenaar van een domein en gebruikers met de rol 'Directie' zijn tekenbevoegd.
Zodra het accountantskantoor de verwerkersovereenkomst beschikbaar heeft gesteld, verschijnt er een pop-up in het scherm van de tekenbevoegde wanneer hij of zij inlogt in het domein.
Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Verwerkersovereenkomst voor domein bevestigen.
Alleen de eigenaar van het domein en een gebruiker met de rol 'Directie' kan de bevestigde verwerkersovereenkomst bekijken, afdrukken en/of downloaden. De overeenkomst blijft altijd beschikbaar in het domein.
Om de bevestigde verwerkersovereenkomst te openen, klik je in de navigatiebalk op het icoon Archief en vervolgens op de ordner Overig financieel. Klik op het tabblad Documentatie.
In het nu geopende scherm klik je op het onderwerp van de verwerkersovereenkomst om deze te bekijken, af te drukken en/of te downloaden.
Voor de backoffice is de verwerkersovereenkomst in het domein niet zichtbaar.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren