Nadat er een domein is aangemaakt is het zaak allerlei informatie vast te leggen over het bedrijf (of de bedrijven) waarvan je in dit domein de boekhouding gaat voeren. Tevens leg je hier een aantal zaken vast over de boekhouding zelf: vanaf wanneer die in Yuki gevoerd wordt, zaken over btw etc. Dit alles doe je door in een aantal secties de informatie over het bedrijf vast te leggen:
De verschillende secties worden in afzonderlijke artikelen uitgebreid beschreven.
LET OP!
Wanneer een bestaande rechtsvorm overgaat naar een andere rechtsvorm moeten er in Yuki een aantal stappen worden doorlopen voor de omzetting.
Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Eenmanszaak/VOF omzetten naar BV.
Een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder' en een 'Backoffice' rol in het domein kunnen het administratieprofiel invoeren en/of wijzigen.
Dit is ook mogelijk voor gebruikers met de rol 'Directie' of 'Financiƫle administratie' in het domein.
Open het domein waarin je een nieuw bedrijf wilt aanmaken en klik vervolgens in de navigatiebalk op het icoon Instellingen. Klik vervolgens in het nu geopende scherm in de sectie Domein op Bedrijven.
Het volgende scherm wordt altijd in de weergave Standaard geopend:
Klik rechtsboven in het scherm op de knop + Bedrijf.
Het volgende scherm wordt geopend:
Hieronder volgt een korte beschrijving van de secties.
Sectie Algemeen
De algemene gegevens van het bedrijf.
TIP!
In deze sectie kan ook het bedrijfslogo worden geüpload. Het logo wordt op diverse plaatsen gebruikt zoals bijv. op de verkoopfacturen die in Yuki worden aangemaakt.
Sectie Financieel
Hier kun je instellen hoe de Yuki software om moet gaan met contante betaalde transacties. Er zijn drie opties:
- Ja, dit bedrijf werkt met contant geld (alles wordt via een kasstaat geboekt)
- Ja, dit bedrijf heeft een bedrijfskas (betaalwijze 'Contant' is beschikbaar bij boeken inkoopfactuur)
- Nee, dit bedrijf werkt niet met contant geld (betaalwijze 'Uit prive' is beschikbaar bij boeken inkoopfactuur).
Daarnaast kun je de gegevens over het boekjaar van de administratie invoeren.
Sectie Belasting
Vul hier de relevante gegevens rond belastingen in zoals belastingnummers en instellingen voor btw-aangiften en ICP-aangiften.
TIPS!
- Vanaf 01-01-2020 moet voor een bedrijf met de rechtsvorm eenmanszaak het nieuwe btw-identificatienummer worden gebruikt..
- Vanaf 01-01-2020 moet je aangeven in welke periode de kleineondernemersregeling (KOR) voor de administratie van toepassing is.
Sectie rechtsvorm
Deze sectie bevat gegevens over de rechtsvorm. Afhankelijk van de gekozen rechtsvorm moet hier specifieke informatie worden vastgelegd zoals bijvoorbeeld aandeelhouders, bestuurders en deelnemingen. Hierdoor worden in Yuki ook automatisch de bijbehorende specifieke grootboekrekeningen aangemaakt.
Sectie Overige
Dit tabblad is bedoeld om achtergrond informatie over het bedrijf vast te leggen.
Daarnaast kunnen hier specifieke afspraken worden vastgelegd die onder de aandacht van een backoffice medewerker gebracht worden bij het verwerken van documenten of banktransacties.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren