In Yuki kun je twee soorten relaties aanmaken: bedrijven en (contact)personen. Daarnaast kan een bedrijf van het relatietype klant, leverancier, een administratie of niets zijn. Personen kunnen van het relatietype klant, contactpersoon bij een bedrijf, privépersonen, gebruiker in Yuki of werknemer zijn.
Contactpersonen en bedrijven kunnen aan elkaar gekoppeld zijn. Bedrijven kunnen ook aan elkaar zijn gekoppeld via de moeder-dochter relatie (zie tabblad 'Extra'). Als een contactpersoon aan een bedrijf is verbonden dan kun je vanuit de relatiekaart van het bedrijf ook de documenten zien van de verbonden contactpersonen.
Je kunt een relatie veranderen van 'Bedrijf' naar 'Persoon' en andersom.
Beweeg met je muis boven het icoon Relaties in de navigatiebalk en klik vervolgens op Relaties.
Zoek en open de desbetreffende relatiekaart en klik op de knop Open deze kaart om gegevens te wijzigen of aan te vullen (Bewerken). Wijzig de relatie via het dropdownmenu van 'Bedrijf' naar 'Persoon' of andersom.
LET OP!
Een wijziging van de persoons- of bedrijfsgegevens zoals bijv. het e-mailadres, bankrekeningnummer, incassomachtiging of betaalwijze van verkoopfacturen wordt niet automatisch doorgevoerd in het contract (periodieke facturen) van die relatie. De wijziging moet handmatig worden aangepast in het desbetreffende contract.
Bedrijven
Bedrijven worden door Yuki aangemaakt vanuit de centrale database of vanuit het gescande document. De gebruiker kan ook eigen bedrijven aanmaken, importeren of creëren via de Yuki Webservice.
Het vinkje achter de naam van het bedrijf geeft aan dat de relatie gevalideerd is met KvK/VIES.
Voor een uitgebreide beschrijving van de gevalideerde relatiedatabase in Yuki zie artikel Gevalideerde relatiedatabase.
Personen
Personen worden door Yuki aangemaakt vanuit de centrale database. De gebruiker kan ook eigen personen aanmaken, importeren of creëren via de Yuki Webservice.
Functies op relatiekaart
Afhankelijk van je rol als gebruiker kun je bij beide relatietypen (bedrijf of persoon) gebruik maken van een aantal functies die betrekking hebben op de relatiekaart:
Gegevens
- Adresgegevens bedrijf of Adresgegevens persoon
- Totaaloverzicht
- E-mailadressen
- Leveranciers codes (alleen bij relatietype 'Leverancier')
- Bankrekeningen
- Incasso machtigingen (alleen bij relatietype 'Klant')
- Web adressen
- Standaardwaarden (alleen zichtbaar voor backoffice)
- Replicatie links (alleen zichtbaar voor backoffice).
Zijn er inkoop- en/of verkoopfacturen aan de relatie gekoppeld dan zijn er nog extra functies aanwezig:
Boekhouding
- Inkoopfacturen (alleen bij relatietype 'Leverancier')
- Verkoopfacturen (alleen bij relatietype 'Klant')
- Openstaande facturen
- Ouderdomsanalyse
- Rekening courant
- Transacties
- Prijslijsten (alleen bij relatietype 'Klant')
- Prijsovereenkomsten (alleen bij relatietype 'Klant').
Daarnaast heb je ook toegang tot gegevens die in Yuki aan de relatie gekoppeld zijn:
Contacten
- Contactpersonen (alleen bij relatietype 'Bedrijf')
- Documenten
- E-mails
- Afspraken
- Taken
- Werkzaamheden
- Projecten.
Indien een persoon ook een werknemer is zie je alle HR documenten en het verzuim van die werknemer.
Werknemersgegevens
- HR documenten
- Verzuim.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren