Betaalwijzen instellen

Gewijzigd op Thu, 08 Feb 2024 om 11:37 AM

In dit overzicht zie je alle standaard betaalwijzen die op dit moment in het domein zijn te gebruiken bij het boeken van een verkoopfactuur. 


Voor de betaling van je verkoopfacturen kunnen echter ook eigen betaalwijzen worden aangemaakt. Deze betaalwijzen zijn te gebruiken voor:

  • verkoopfacturen die zijn geupload en worden verwerkt door de backoffice
  • verkoopfacturen die in de Verkoop functionaliteit van Yuki zijn aangemaakt
  • verkoopfacturen die op basis van een aangeleverd XML-bericht door de Sales webservice zijn aangemaakt. 


Na het aanmaken van een eigen betaalwijze is deze direct te selecteren bij het verwerken of aanmaken van een verkoopfactuur of te gebruiken in het veld <PaymentMethod> van het aan te leveren XML-bericht op basis waarvan de Sales webservice een verkoopfactuur aanmaakt.


Yuki maakt daarnaast in het rekeningschema van het domein automatisch de bijbehorende tussenrekening aan voor de aangemaakte betaalwijze.


Verkoopfacturen die zijn geboekt met een online betaalwijze zoals bijv. PayPal, AfterPay, Klarna, etc. komen niet in de openstaande debiteuren terecht maar worden direct geboekt op de bijbehorende tussenrekening PayPal, AfterPay, Klarna, etc.


Alleen een gebruiker met een 'Backoffice' rol in het domein of de rol 'Directie', Financiële administratie' of 'Externe accountant kan dit overzicht bekijken en eigen betaalwijzen aanmaken.


Vanuit dit scherm kan een gebruiker met de rol 'Backoffice' in het domein of de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant':

  • de eigen aangemaakte betaalwijzen bekijken
  • een nieuwe betaalwijze aanmaken
  • de omschrijving van een betaalwijze wijzigen
  • de betaalwijze verwijderen.


Alle vastgelegde instellingen zoals o.a. de instellingen van de betaalwijzen zijn op één plaats in je domein samengebracht en gecategoriseerd.


Open de instellingen van je domein door in de navigatiebalk te klikken op het icoon Instellingen en vervolgens in het nu geopende scherm op Betaalwijzen.


Het volgende scherm wordt standaard in de weergave Standaard geopend:



In dit scherm zie je alle betaalwijzen die in Yuki standaard beschikbaar zijn voor het verwerken of aanmaken van een verkoopfactuur of te gebruiken zijn in een aan te leveren XML-bericht door de Sales webservice.


Weergaven

Je kunt in dit scherm ook aangeven dat de weergave Aangepast moet worden getoond:



In dit scherm zie je alle betaalwijzen die je zelf hebt aangemaakt.


Betaalwijze aanmaken

Om een betaalwijze aan te maken in het domein selecteer je de weergave Aangepast en klik je in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe betaalwijze.



Het volgende scherm wordt geopend:



Voer de omschrijving van de nieuwe betaalwijze in.


Klik vervolgens op de knop Bewaren om de betaalwijze toe te voegen aan het domein.



Yuki maakt nu in het rekeningschema van het domein automatisch de bijbehorende tussenrekening '23340 Tussenrekening PayPal' aan voor de aangemaakte online betaalwijze.


Omschrijving betaalwijze wijzigen

Om de omschrijving van een betaalwijze te wijzigen, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende betaalwijze, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bewerken in het dropdownmenu. 


Het volgende scherm wordt geopend:



Wijzig de omschrijving van de betaalwijze en klik vervolgens op de knop Bewaren.


Betaalwijze verwijderen

Om de betaalwijze te verwijderen, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende betaalwijze, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Verwijderen in het dropdownmenu.



Indien er geen transacties zijn geboekt met de betaalwijze wordt deze verwijderd. De automatisch door Yuki aangemaakte bijbehorende tussenrekening wordt niet verwijderd maar kan worden hergebruikt.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren