Om een nieuwe factuur te versturen naar je klant moeten de volgende stappen worden doorlopen:
- zet de factuur klaar voor verzending naar de potentiële klant
- voeg, indien nodig, notities toe
- controleer en wijzig, indien nodig, de factuurdatum en/of de verzendwijze
- verwerk de factuur in de administratie waardoor deze daadwerkelijk wordt verstuurd naar de potentiële klant.
Klik op het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Facturen en selecteer vervolgens in het nu geopende scherm de werklijst Te verzenden facturen.
Open de factuur waarvan je de factuurdatum en/of verzendwijze wilt controleren door te klikken op het onderwerp van de desbetreffende factuur.
Het volgende scherm wordt geopend:
Vanuit dit scherm kan een gebruiker:
- de factuurdatum en/of de verzendwijze wijzigen
- de factuur opslaan als 'Klaar om te versturen'
- de factuur verwijderen.
Factuurdatum en/of verzendwijze wijzigen
In een te verzenden factuur heb je nog de mogelijkheid om de factuurdatum en/of verzendwijze te controleren en indien nodig te wijzigen voordat je de factuur daadwerkelijk gaat verwerken en verzenden.
Factuurdatum (verplicht)
De getoonde factuurdatum is altijd de datum van vandaag. Selecteer hier desgewenst een andere factuurdatum.
Verzendwijze (verplicht)
In dit veld wordt de verzendwijze zoals die is vastgelegd bij de klant automatisch ingevuld. Is er echter bij de klant geen verzendwijze vastgelegd dan wordt de verzendwijze gehanteerd die bij de Verkoopinstellingen onder Factuuraflevering is ingevoerd.
Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Factuuraflevering.
Wijzig, indien nodig, de verzendwijze van de factuur:
- Per e-mail versturen: in het veld E-mail wordt het e-mailadres getoond dat al is ingevoerd bij de klant. Voer, indien nodig, het e-mailadres van de klant in. Als er geen e-mailadres bekend is wordt de factuur niet verwerkt.
Via Peppol versturen: wanneer de administratie is geregistreerd bij Peppol wordt deze verzendwijze hier automatisch gekozen voor de klant wanneer dit mogelijk is.
LET OP!
Wanneer de klant niet is geregistreerd bij Peppol wordt deze verzendwijze dus niet door Yuki gekozen.
Wanneer de verzendwijze 'Via Peppol versturen' toch wordt geselecteerd, controleert Yuki eerst of de adresgegevens van de klant zijn ingevuld. Wanneer het adres ontbreekt wordt de volgende melding getoond:
Klik op de link Voeg adres toe om het ontbrekende adres van de klant in te voeren.
Vervolgens controleert Yuki op basis van het KvK-nummer en btw-nummer of de klant is geregistreerd bij Peppol. Wanneer bij de gegevens van de klant het KvK-nummer en/of btw-nummer ontbreekt wordt de volgende melding getoond:Klik op de link Wijzig financiële gegevens om het ontbrekende KvK-nummer en/of btw-nummer van de klant in te voeren. Je kunt de factuur nu via Peppol versturen wanneer blijkt dat de klant bij Peppol is geregistreerd óf de volgende melding verschijnt in het scherm:
Per post versturen: de factuur kan na verwerking direct worden afgedrukt en/of gedownload.
Factuur niet versturen per e-mail: de factuur wordt wel in de administratie verwerkt maar niet verzonden naar de klant.
Factuur opslaan als 'Klaar om te versturen'
Om de factuur weer te bewaren als een te verzenden factuur klik je op de knop Opslaan als 'Klaar om te versturen'.
Factuur verwijderen
Om een te verzenden factuur te verwijderen, klik je op de knop Verwijderen.
Het volgende scherm wordt geopend:
Klik op de knop Ja om de factuur daadwerkelijk te verwijderen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren