Een webservice bevat één of meerdere methodes voor de uitwisseling van informatie met applicaties/diensten van externe partijen. Je kunt hierbij o.a. denken aan financiële gegevens, aanleveren van gegevens van verkoopfacturen en het benaderen van en uploaden naar het Yuki archief.
De (webservice API-sleutel wordt gebruikt om webservice toegang te verlenen op portaal-,  domein- of administratieniveau.


Voor een uitgebreide beschrijving van webservice toegang op domein- of administratieniveau zie artikel Webservices in domein en.of administratie instellen.  


LET OP!

Om gebruik te kunnen maken van de Purchase webservice moet per e-mail een formeel verzoek worden verstuurd naar support@yuki.nl

Vervolgens zal je van Yuki per e-mail een Client-ID/Secret ontvangen. Deze heb je naast de API-sleutel nodig voor de authenticatie om zodoende toegang te verkrijgen tot de Purchase webservice.


TIP!

Vertrouw je de beveiliging van de API-sleutel niet meer, genereer dan een nieuwe API-sleutel. Kopieer vervolgens de API-sleutel om deze in je toepassing te gebruiken.


Alleen een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder' kan d.m.v. de webservice API-sleutel de (toegangs)rechten tot webservices in het portaal instellen

Deze gelden dan voor alle domeinen en administraties waartoe de portaalbeheerder toegang heeft.


Een gebruiker met de rol 'Portaal backoffice' heeft geen toegang tot de instellingen van de webservices.


Vanuit dit scherm kan een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder':

  • de webservice aanroepen bekijken
  • een nieuwe API-sleutel toevoegen
  • de gegevens van een API-sleutel bekijken
  • de webservice van een API-sleutel wijzigen
  • een API-sleutel verwijderen.


In het accountant portaal klik je rechtsboven in je scherm op het icoon Instellingen.

 


Klik vervolgens in het nu geopende scherm op Webservices.


Het volgende scherm wordt standaard in de weergave Webservice API-sleutels geopend:



Weergaven

Je kunt in dit scherm ook aangeven dat de weergave Webservice aanroepen moet worden getoond:



Hier zie je per domein hoe vaak een bepaalde webservice (met vermelding van het type API-sleutel) is aangeroepen (calls).


In deze weergave kun je de getoonde gegevens filteren op webservice, portaal (of subportaal) of periode.


Elk domein heeft standaard 1000 webservice aanroepen (calls) per dag beschikbaar.


Om het aantal beschikbare webservice aanroepen (calls) te verhogen, heeft een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder' de mogelijkheid om één van de volgende accountant features aan het domein toe te voegen: 

  • Yuki Webservice (vanaf 1000 tot maximaal 5000 calls per dag)
  • Yuki Webservice Uitgebreid (vanaf 5000 tot maximaal 10.000 calls per dag).

Nieuwe API-sleutel toevoegen

Om voor het portaal de webservices te activeren en een toegangscode te genereren, klik je op de knop Voeg nieuwe API-sleutel toe.


Het volgende scherm wordt geopend:



Kies vervolgens de (toegangs)rechten voor de gewenste webservices en klik op de knop Bewaren


De nieuwe API-sleutel is toegevoegd.



Je kunt (toegangs)rechten tot de volgende webservices selecteren:

  • Financieel:
  • Archief (Archive webservice):
    • Ophalen en insturen van documenten
    • Inzage (via app) in het archief.
  • Verkoop (Sales webservice);
    • Aanmaken van verkoopfacturen (UBL)
  • Workflow (Upload webservice);
    • Uploaden van documenten/bestanden
  • Kas (PettyCash webservice);
    • Importeren van kastransacties
  • UBL:
    • Exporteren van UBL facturen
  • Relaties (Contact webservice):
    • Aanmaken of bijwerken van relatie
  • Projecten (Projects webservice):
    • Aanmaken van projecten (dossiers)
    • Aanpassen van bestaande projecten (dossiers).
  • Domeinen (Domains webservice):
    • Aanmaken van actieve domeinen en proefdomeinen door accountants
    • Ophalen en aanmaken van gebruikers in een domein.
  • Relaties (alleen lezen) (Contact webservice):
    • Ophalen van relatiegegevens.
  • Backoffice (Backoffice webservice)
    • Controleren van openstaande vragen voor backoffice in administratie
    • Ophalen van backoffice workflow van administratie
    • Controleren van specifieke backoffice rollen van portaalgebruikers in domein
    • Specifieke backoffice rollen van portaalgebruikers in domein bijwerken.
  • Inkoop (Purchase webservice);
    • Aanmaken van inkoopfacturen.


LET OP!

Bij het aanleveren van verkoopfacturen vanuit een Webshop moet de Facturatie (oude Verkoop) oftewel de bundel Small, Medium, Large of Unlimited door een gebruiker met de rol 'Directie' zijn gekozen via de Yuki Store in het domein omdat op basis van de data vanuit de koppeling de verkoopfacturen in Yuki worden gegenereerd en verwerkt.


Gegevens van API-sleutel bekijken

Om de gegevens van een API-sleutel te bekijken, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende API-sleutel, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bekijk API-sleutel gegevens in het dropdownmenu.



Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Webservice API-sleutel gegevens bekijken en/of wijzigen.


Webservice(s) van API-sleutel wijzigen

Om de gegevens van een API-sleutel te wijzigen, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende API-sleutel, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Wijzig webservice API-sleutel in het dropdownmenu.



Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Webservice API-sleutel gegevens bekijken en/of wijzigen.


API-sleutel verwijderen

Om een API-sleutel te verwijderen, beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende API-sleutel, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Verwijderen in het dropdownmenu.



De volgende melding verschijnt in je scherm:



Klik op de knop Verwijderen om de API-sleutel daadwerkelijk te verwijderen.


LET OP!

Alle webservices die zijn verbonden door gebruik van de deze API-sleutel zullen worden gewijzigd.