Accountinstellingen wijzigen

Gewijzigd op Di, 16 Jul om 10:29 AM

Elke gebruiker in Yuki heeft een eigen account waarvan de instellingen kunnen worden gewijzigd.


Vanuit dit scherm kun je zelf:

  • je wachtwoord wijzigen
  • je e-mailadres (inlognaam) wijzigen
  • de tweefactorauthenticatie aanzetten.


Om de instellingen van je account te wijzigen, klik je rechts in je scherm op de gebruikersknop en vervolgens op Mijn profiel.



In het nu geopende scherm met je gebruikersprofiel klik je vervolgens op de knop Accountinstellingen.


Het volgende scherm wordt geopend:



Wachtwoord wijzigen

Het wachtwoord kan door de gebruiker zelf altijd worden gewijzigd indien hij of zij al is ingelogd in de Yuki omgeving.


Selecteer de optie Wijzigen wachtwoord.



In het bovenstaande scherm moet het bestaande en het nieuwe wachtwoord worden ingevoerd. Het nieuwe wachtwoord moet worden bevestigd door dit nogmaals in te voeren.


Klik vervolgens op de knop Bewaren on het nieuwe wachtwoord op te slaan.


Yuki heeft een set met regels gedefinieerd welke bepaalt of een wachtwoord wordt beschouwd als een voldoende sterk wachtwoord. 

Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Password policy.


E-mailadres (inlognaam) wijzigen

Het e-mailadres (inlognaam) kan door de gebruiker zelf altijd worden gewijzigd indien hij of zij al ingelogd is in het portaal. 


Selecteer de optie Wijzigen e-mail voor login.



Hier kan worden gespecificeerd dat de inlognaam moet worden gewijzigd naar een nieuwe inlognaam. Het huidige wachtwoord moet worden ingevoerd samen met het nieuwe e-mailadres waarmee de gebruiker wil inloggen.


Klik vervolgens op de knop Bewaren om de nieuwe inlognaam op te slaan.


Tweefactorauthenticatie aanzetten

Met een tweefactorauthenticatie voeg je als het ware een extra beveiligingslaag toe wanneer je inlogt in Yuki. Dit betekent dat jouw identiteit bij het inloggen wordt vastgesteld op basis van twee factoren. De eerste factor bestaat uit je gebruikersnaam en wachtwoord, de tweede factor bestaat uit een 6-cijferige code die voor je wordt gegenereerd op je mobiele telefoon.


Na het aanzetten van de tweefactorauthenticatie moet je de volgende gegevens tijdens het inloggen invoeren: 

  • stap 1: je gebruikersnaam (e-mailadres) en je wachtwoord
  • stap 2: een 6-cijferige code die wordt gegenereerd door een authenticatie app.


Voor het genereren van de 6-cijferige code moet je gebruik maken van de Google Authenticator-app of de Microsoft Authenticator-app op je mobiele telefoon.


Beide apps zijn te downloaden via de Play Store (Android) of de App Store (iPhone).


Voor een uitgebreide beschrijving van het installeren van de Google Authenticator-app op een Android of een iPhone zie Google Authenticator-app downloaden en installeren.


Voor een uitgebreide beschrijving van het installeren van de Microsoft Authenticator-app op een Android of een iPhone zie Microsoft Authenticator-app downloaden.


Om de tweefactorauthenticatie in te schakelen klik je achter Tweefactorauthenticatie op Aanzetten.


Scan vervolgens met de Google of Microsoft Authenticator-app de QR code in je scherm:



In het scherm van je mobiele tefefoon wordt nu het 'Yuki' account toegevoegd en wordt de 6-cijferige code gegenereerd:



Voer in het bovenstaande scherm de 6-cijferige code in en klik vervolgens op de knop OK.


In het nu geopende scherm zie je dat de Tweefactorauthenticatie is aangezet in Yuki.



Vanaf dit moment moet je bij het inloggen na het ingeven van je gebruikersnaam (e-mailadres) en je wachtwoord ook elke keer de 6-cijferige tweefactorauthenticatiecode ingeven die wordt gegenereerd door de Authenticator-app op je mobiele telefoon.



Wanneer je op een veilige computer of laptop werkt heb je de mogelijkheid om in het inlogscherm de optie Vertrouw deze computer gedurende 30 dagen te selecteren. Dit betekent dat je inlog nog steeds wordt beschermd door de tweefactorauthenticatie maar je hoeft gedurende 30 dagen niet meer de 6-cijferige code in te voeren.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren