Betaling van klant

Gewijzigd op Di, 26 Mrt om 3:36 PM

Alle banktransacties die zijn geüpload in Yuki komen in de workflow 'Te verwerken banktransacties terecht. Voor de afhandeling van de banktransacties kan er sprake zijn van drie situaties:

  • IDR heeft de banktransactie herkend en stelt een match met een betaling voor
  • IDR heeft de banktransactie herkend maar kan geen directe match met een betaling voorstellen
  • IDR heeft de banktransactie niet herkend waardoor de transactie handmatig moet worden verwerkt.


Dit artikel beschrijft de derde situatie.


We kunnen verwachten dat iedere onderneming ook omzet genereert. Omzet boeken we vanuit Yuki over het algemeen vanaf een verkoopfactuur. Alle verkoopfacturen moeten ook betaald worden.

De actie Betaling van klant wordt gebruikt om de betaling direct vanuit de banktransactie op de desbetreffende debiteur te boeken.


Alleen een gebruiker met de 'Backoffice' rol in een domein kan banktransacties in de workflow 'Te verwerken banktransacties' verwerken.


Om te beginnen met het verwerken van banktransacties open je het domein. Het scherm Backoffice workflow wordt altijd standaard geopend. Klik in dit scherm op de tegel Bank om de workflow Te verwerken banktransacties te openen.


Klik in het nu geopende scherm op de > voor een banktransactieregel. Het volgende scherm kan verschijnen:



Yuki heeft de juiste debiteur niet herkend. Deze moet je zelf handmatig invoeren. Klik op de knop Acties en vervolgens op Betaling van klant. Je ziet nu het volgende scherm:


Bij het invoeren van een relatie moet je bij een debiteur extra voorzichtig zijn. De NAW gegevens van een debiteur worden alleen lokaal opgeslagen in Yuki. Het advies is dan ook om de naam van de debiteur niet in te voeren in dit scherm maar gebruik te maken van de knop Zoek. Klik op deze knop en je ziet het volgende scherm:


Je gaat de debiteur zoeken op naam en voert in het Zoekveld de naam 'Peter' in. Klik vervolgens op de knop Zoek en selecteer de juiste debiteur 'Peter'. Klik op de knop Bewaren. Je ziet nu het volgende scherm:


Zoals je ziet is er maar één verkoopfactuur aangeleverd terwijl er twee verkoopfacturen worden betaald. Na het matchen van de bijschrijving met de juiste verkoopfactuur blijft er dan ook een nog te matchen bedrag over (openstaande debiteuren).


Klik op de knop Afgehandeld waardoor de volgende transactie in de workflow wordt getoond.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren