Banktransacties verwerken op basis van IDR

Gewijzigd op Tue, 26 Mar 2024 om 02:21 PM

Alle banktransacties die zijn geüpload in Yuki komen in de workflow 'Te verwerken banktransacties terecht. Voor de afhandeling van de banktransacties kan er sprake zijn van drie situaties:

  • IDR heeft de banktransactie herkend en stelt een match met een betaling voor
  • IDR heeft de banktransactie herkend maar kan geen directe match met een betaling voorstellen
  • IDR heeft de banktransactie niet herkend waardoor de transactie handmatig moet worden verwerkt.


Dit artikel beschrijft de eerste twee situaties.


Alleen een gebruiker met de 'Backoffice' rol in een domein kan banktransacties in de workflow 'Te verwerken banktransacties' verwerken.


Om te beginnen met het verwerken van banktransacties open je het domein. Het scherm Backoffice workflow wordt altijd standaard geopend. Klik in dit scherm op de tegel Bank om de workflow Te verwerken banktransacties te openen.


IDR heeft banktransactie herkend en een match voorgesteld

Klik op de > voor een banktransactieregel en het volgende scherm kan verschijnen:



De IDR heeft meteen zelf een match gevonden zodat de transactie direct afgehandeld kan worden door te klikken op de knop Afgehandeld waardoor vervolgens de volgende transactie wordt getoond. Controleer altijd of de transactie correct is gematcht. Yuki kan ook een fout hebben gemaakt. In dat geval klik je op de knop Bewerken om de factuur los te koppelen.


IDR heeft banktransactie herkend maar geen directe match kunnen maken

Klik op de > voor een banktransactieregel en het volgende scherm kan verschijnen:



Omdat Yuki in deze situatie niet voor 100% zeker weet welke factuur bij deze banktransactie hoort (het bedrag komt twee keer voor bij deze relatie), moet je zelf aangeven welke factuur er gematcht moet worden. Dit doe je door het selectievakje aan te vinken. In dit geval is de factuur met referentie '201609037' de juiste factuur. Vink deze aan, klik daarna op de knop Bewaren en vervolgens op de knop Afgehandeld.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren