Er is momenteel een storing in de Knab boekhoudkoppeling, waarbij 19 augustus de eerste dag is dat de transacties niet zijn aangeleverd door de Knab.
Update 10-09-2025:
We hebben inmiddels de eerste bestanden succesvol kunnen importeren. Tussen de juiste afschriften zitten echter nog steeds enkele onjuiste bestanden. Dit hebben wij direct bij Knab gemeld. Zij onderzoeken dit en werken aan een oplossing. Zodra er meer duidelijkheid is, houden wij jullie uiteraard op de hoogte.
Update 09-09-2025:
Graag houden we je op de hoogte. Momenteel hebben we geen nieuwe update. De Knab bestanden bevatten nog steeds fouten. Knab is nog bezig om dit op te lossen. We hopen vandaag weer met een update te komen
Update 05-09-2025:
Wij importeren momenteel geen Knab-afschriften vanwege inconsistenties en om verdere problemen in de financiële administratie te voorkomen.
Sinds 19-08-2025 ervaart Knab een storing waardoor exportbestanden onjuist worden geïmporteerd. Hierdoor is de Knab-koppeling momenteel niet beschikbaar en worden er geen afschriften verwerkt.
Vanaf vandaag is het ook niet langer mogelijk om handmatig MT940-bestanden vanuit Knab te exporteren, omdat deze bestanden onbetrouwbare en foutieve informatie bevatten.
Impact voor Yuki-gebruikers met een Knab-rekening
- Transacties worden niet via de koppeling opgehaald.
- Administraties met een Knab-rekening missen daardoor transacties, wat kan leiden tot inconsistenties in de administratie.
- Voor domeinen die gebruikmaken van Automatische Herinneringen: omdat transacties niet worden opgehaald, kunnen betalingen niet worden gematcht. Hierdoor kunnen facturen onterecht als onbetaald blijven staan en kunnen er onterecht herinneringen worden uitgestuurd.
Wat moet ik doen als accountant?
- Houd er rekening mee dat administraties met een Knab-bankkoppeling onvolledig zijn.
- Je kunt de Automatische Herinneringen niet zelf uitschakelen. Informeer daarom de ondernemers (met de rol Directie) in jouw domeinen dat zij dit tijdelijk moeten uitzetten.
- Wacht verdere communicatie van ons af; er is op dit moment geen alternatieve manier om de banktransacties veilig te importeren.
Wat moet ik doen als ondernemer?
- Indien je gebruikmaakt van Automatische Herinneringen, raden wij sterk aan deze tijdelijk uit te schakelen om te voorkomen dat er onterechte betalingsherinneringen naar klanten worden verstuurd.
- Alleen ondernemers met de rol Directie kunnen dit aanpassen.
- Zie de afbeelding hieronder voor uitleg over hoe je de Automatische Herinneringen kunt uitzetten.
Je komt hier door in de navigatiebalk op Instellingen te klikken en onder Verkoop te kiezen voor Herinnering instellingen.
Ons advies
Wij adviseren zowel accountants als ondernemers om geen verdere acties te ondernemen totdat wij een update geven. Zodra de storing bij Knab is opgelost en het weer veilig is om transacties te importeren, brengen wij je direct op de hoogte.
Eerdere updates:
Update 02-09-2025:
De situatie is helaas nog hetzelfde als gisteren. Zodra er een nieuwe update is, laten we dit aan jullie weten.
Update 01-09-2025:
Het is helaas nog niet gelukt om de job om de foutieve bestanden te verwijderen goed te laten werken. We zijn dit verder aan het onderzoeken en zullen dit zo spoedig mogelijk oplossen.
Daarnaast blijken de bestanden die de Knab aanlevert nog steeds incorrect te zijn. We zijn in overleg met de Knab om de bestanden correct te krijgen.
Update 29-08-2025 13:00 uur:
De job voor het verwijderen van de foutieve bestanden zal worden gestart.
Update 29-08-2025:
We hebben de oplossing gevonden en de Knab werkt er momenteel aan om het op te lossen.
De job voor het verwijderen van de foutieve bestanden zal verder gaan. Deze was niet afgerond.
We zullen weer een update geven zodra de missende transacties naar de domeinen worden gestuurd.
Update 28-08-2025:
De bestanden worden helaas nog niet goed aangeleverd door de Knab. We zijn dit nog verder aan het onderzoeken met de Knab.
Voor de bestanden die in de workflow staan en een foutmelding geven gaan we een job draaien, zodat deze uit de domeinen worden verwijderd.
Je kunt nog steeds handmatig een MT940 downloaden bij de Knab en deze handmatig uploaden in Yuki. Als de automatische run weer goed gaat, zal de duplicaatherkenning zijn werk doen.
Update 27-08-2025:
Helaas is er nog geen oplossing voor het uitpakken van het bestand van de Knab. We streven er nog steeds naar om alle missende transacties (van de storing) opnieuw te importeren.
Wanneer je er een Knab koppeling is in de administratie, zal je zien dat de bank niet up to date is. Mocht je niet willen/kunnen wachten tot dit probleem is opgelost, dan kun je altijd handmatig een MT940 bij de bank opvragen en deze uploaden in Yuki.
Update 26-08-2025:
Mogelijk staat het missende afschrift in de workflow van het domein en krijg je een foutmelding. Knab heeft aangegeven dat de data die ze ons hebben toegestuurd mogelijk incorrect is. Dit zijn wij nog verder aan het onderzoeken met Knab. Wanneer we hier een oplossing voor hebben, zullen we het laten weten via dit artikel.
Update 25-08-2025:
Knab heeft het probleem aan hun kant kunnen oplossen, en de storing is verholpen. We zijn momenteel bezig met het ophalen van de missende transacties. Het kan echter even duren voordat deze transacties zichtbaar zijn in de administraties.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren