Dit is het overzicht van de in dit domein opgenomen bedrijven (administratie(s).
Vanuit dit scherm kan een gebruiker:
- een nieuw bedrijf (administratie) aanmaken
- het bedrijf (administratieprofiel) bekijken
- de relatie (contactpersoon) van bedrijf bekijken
- de gegevens van een bedrijf (administratie) wijzigen
- de Fiscale eenheid (btw) instellen of wijzigen.
- de Fiscale eenheid (VpB) instellen of wijzigen.
Alle vastgelegde instellingen zoals o.a. de instellingen van het contract zijn op één plaats in je domein samengebracht en gecategoriseerd.
Open de instellingen van je domein door in de navigatiebalk te klikken op het icoon Instellingen. Klik vervolgens in het nu geopende scherm in de sectie Domein op Bedrijven.
Het volgende scherm wordt altijd in de weergave Standaard geopend:
Van elke administratie worden o.a. het KvK-nummer, het e-mailadres voor documenten, de startdatum van de boekhouding (administratie), het btw-nummer, de gebruiker die de btw-aangifte verzorgt, wel of geen ICP (IntraCommunitaire Prestaties) aangifte en de status (Onvolledig, Compleet of Inactief) weergegeven.
De administratie waarvan de naam vetgedrukt wordt weergegeven is de standaard administratie in het domein. Dit betekent dat in alle schermen die je opent standaard de gegevens van deze administratie worden getoond.
Door op de naam te klikken, kom je in het scherm met de gegevens van de administratie en kunnen diverse instellingen en gegevens over de administratie worden gewijzigd zoals bijvoorbeeld de toegangscontrole van een administratie.
Met de functie 'Toegangscontrole' kan door een gebruiker met de rol 'Directie' op elk moment de toegang van een gebruiker tot een administratie worden verleend of juist ontzegd.
Voor een uitgebreide beschrijving van de functie 'Toegangscontrole' zie artikel Toegangscontrole van administratie(s) in domein.
Filters
De gegevens in het scherm kunnen worden gefilterd op Status:
- Onvolledig: De administratie is klaar voor gebruik: alle noodzakelijke gegevens zijn aangeleverd en voor deze administratie kunnen documenten worden aangeboden aan Yuki om verwerkt te worden
- Compleet: De administratie is nog niet gereed: basisgegevens voor deze administratie ontbreken. Hierdoor kun je voor deze administratie nog geen documenten aanbieden aan Yuki. Om de basisgegevens compleet te maken klik je op de naam van deze administratie in het domein. Je kunt dan in een aantal schermen de ontbrekende gegevens (het administratieprofiel) invullen.
- Inactief: De administratie is inactief: de einddatum van het contract is verstreken. Je kunt deze administratie alleen inzien en voor eigen gebruik bewerkingen uitvoeren. Je kunt echter geen documenten voor deze administratie door Yuki laten verwerken. Je kunt inactieve administraties inzien zolang er tenminste één actieve administratie in het domein is.
Weergaven
Je kunt in dit scherm ook aangeven dat één van de volgende weergaven moet worden getoond:
- Fiscale eenheid (btw)
- Fiscale eenheid (VpB)
Bedrijf (administratie) aanmaken
Nadat er een domein is aangemaakt is het zaak allerlei informatie vast te leggen over het bedrijf (of de bedrijven) waarvan je in dit domein de boekhouding gaat voeren. Tevens leg je hier een aantal zaken vast over de boekhouding zelf: vanaf wanneer die in Yuki gevoerd wordt, zaken over btw etc.
Klik rechtsboven in het scherm op de knop + Bedrijf.
Het volgende scherm wordt geopend:
Voor een uitgebreide beschrijving van de stappen die je moet doorlopen om een nieuw bedrijf in het domein aan te maken, zie artikel Administratieprofiel (bedrijf) aanmaken.
Bedrijf (administratieprofiel) bekijken
Om het administratieprofiel van een bedrijf te bekijken, beweeg je met de muis boven de regel van het desbetreffende bedrijf. Klik vervolgens op de knop met de drie puntjes en selecteer Bekijk bedrijf in het dropdownmenu.
Het scherm van het administratieprofiel van het bedrijf wordt geopend.
Relatie bekijken
Om de gegevens van de contactpersoon van een bedrijf (administratie) te bekijken, beweeg je met de muis boven de regel van het desbetreffende bedrijf. Klik vervolgens op de knop met de drie puntjes en selecteer Bekijk relatie in het dropdownmenu.
De relatiekaart van de relatie (contactpersoon) wordt geopend.
Gegevens van bedrijf (administratie) wijzigen
Om de gegevens in het administratieprofiel van het bedrijf te wijzigen, beweeg je met de muis boven de regel van het desbetreffende bedrijf. Klik vervolgens op de knop met de drie puntjes en selecteer Wijzig administratie in het dropdownmenu.
Het scherm van het administratieprofiel van het bedrijf wordt geopend.
LET OP!
Een gebruiker met de rol 'Directie' kan de volgende gegevens in het administratieprofiel niet wijzigen:
- KvK-nummer
- rechtsvorm
- btw-nummer
- indien van toepassing, bestuurders, aandeelhouders en deelnemingen,.
Fiscale eenheid (btw) instellen of wijzigen
Binnen Yuki is het mogelijk om de btw-aangifte te consolideren en te verzenden via een Fiscale eenheid. Een Fiscale eenheid bestaat uit verschillende fiscale eenheid onderdelen.
Een Fiscale eenheid kan alleen worden ingesteld door een gebruiker met de 'Backoffice' rol in het domein.
Het kan enkele uren duren voordat de ingestelde Fiscale eenheid beschikbaar is in het domein.
Voor een uitgebreide beschrijving, zie artikel Fiscale eenheid instellen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren