Overzicht bankrekeningen (Beta)

Gewijzigd op Di, 10 Dec om 10:57 AM

Na het uploaden van de elektronische afschriftbestanden (met afschriftregels) van de bank(en) naar jouw domein in Yuki, verwerkt Yuki deze vervolgens in de financiële administratie. De bankrekeningen en/of creditcards worden tijdens deze import automatisch aangemaakt. 


Alle rekeningen, creditcards en online betalingsproviders die niet tijdens de import van elektronische afschriftbestanden worden aangemaakt moeten handmatig worden aangemaakt.


TIP!

Wanneer de accountant het feature Vreemde valuta heeft toegevoegd aan het contract van het domein kunnen er één of meer zogenaamde vreemde valuta rekeningen worden aangemaakt.


Alleen een gebruiker met een 'Backoffice' rol in het domein of de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant' kan bankrekeningen bekijken, handmatig aanmaken, wijzigen of verwijderen.


Vanuit dit scherm kan een gebruiker:

  • een nieuwe bankrekening, creditcard of online betalingsprovider toevoegen
  • alle transacties of afschriften van een rekening bekijken
  • de gegevens van een bankrekening wijzigen
  • een bankrekening verwijderen.


Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk en klik vervolgens op Bankrekeningen


Het volgende scherm wordt geopend:



In dit scherm zie je een overzicht van alle zakelijke bankrekeningen, creditcards en/of online betalingsproviders van een administratie in een domein. Daarnaast wordt ook het saldo van de tussenrekening interne overboekingen onderweg getoond.


Voor een uitgebreide beschrijving van interne overboekingen zie artikel Tussenrekeningen.


Wanneer een rekening niet meer wordt gebruikt in een administratie verwijder je bij de rekeninggegevens het vinkje voor 'Actief'. Hierdoor wordt de rekening niet meer getoond in het overzicht van de bankrekeningen.

Je vindt alle inactieve rekeningen terug in dit overzicht door het aankruisvakje voor Toon inactieve bankrekeningen aan te vinken.


In de kolom Consistentie check wordt een eventueel aanwezige inconsistentie in de transacties van de bankrekening getoond:

  • Saldo niet geverifieerd: het beginsaldo van de bankrekening kan niet worden gecontroleerd omdat deze niet aanwezig is in het aangeleverde bankbestand
  • Saldo is onjuist: er ontbreken banktransacties waardoor het saldo waarschijnlijk met het werkelijk saldo.


Achter elke rekening zie je het huidige saldo op de dag waarop de laatste transactie (verwerkt in Yuki) heeft plaatsgevonden op de rekening.


Nieuwe bankrekening, creditcard of online betalingsprovider toevoegen

Om een nieuwe bankrekening, creditcard of online betalingsprovider toe te voegen, klik je op het pijltje achter Toevoegen... en selecteer je de desbetreffende menuoptie.



Voor een uitgebreide beschrijving van het toevoegen van een nieuwe bankrekening, creditcard en/of nieuwe online betalingsprovider zie artikel Rekening aanmaken (bankrekening, creditcard en/of online betalingsprovider.


Transacties of afschriften van rekening bekijken

Om alle transacties of de afschriften van een rekening te bekijken:

  • klik je op de naam van de bankrekening
    OF
  • beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende bankrekening, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bekijken in het dropdownmenu.


Het volgende scherm wordt geopend:



LET OP!

Voor een gebruiker met de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant' verschijnt de onderstaande banner in het scherm:



Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Transacties en afschriften van rekening (Ondernemer) of Transacties en afschriften van rekening (Accountant).


Gegevens van rekening wijzigen

Om de gegevens van een rekening te wijzigen:

  • klik je op de naam van de bankrekening en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Bewerken
    OF
  • beweeg je met je muis boven de regel van de desbetreffende bankrekening, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens Bewerken in het dropdownmenu.


Het volgende scherm wordt geopend:



LET OP!

Voor een gebruiker met de rol 'Directie', 'Financiële administratie' of 'Externe accountant' is het veld 'Verdicht SEPA bestand' niet beschikbaar.


Wijzig de desbetreffende gegevens en klik vervolgens op de knop Bewaren.


Voor een uitgebreide beschrijving van de te wijzigen rekeninggegevens zie artikel Rekening aanmaken (bankrekening, creditcard en/of online betalingsprovider.


Rekening verwijderen

Een rekening kan alleen worden verwijderd indien er geen transacties of documenten zijn gekoppeld aan de rekening.


Om een rekening te verwijderen, klik je op de naam van de bankrekening en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Verwijderen.



De volgende melding verschijnt in het scherm:



Klik op de knop Verwijderen om de rekening daadwerkelijk te verwijderen.


LET OP!

  • Indien de rekening is gekoppeld aan Ponto moet eerst de verbinding met Ponto worden verbroken voordat de rekening daadwerkelijk kan worden verwijderd.

    De volgende melding verschijnt in het scherm:


    Klik op de knop Ga naar Ponto om de verbinding te verbreken.



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren