Betaling aan leverancier

Gewijzigd op Tue, 26 Mar 2024 om 02:58 PM

Alle banktransacties die zijn geüpload in Yuki komen in de workflow 'Te verwerken banktransacties terecht. Voor de afhandeling van de banktransacties kan er sprake zijn van drie situaties:

  • IDR heeft de banktransactie herkend en stelt een match met een betaling voor
  • IDR heeft de banktransactie herkend maar kan geen directe match met een betaling voorstellen
  • IDR heeft de banktransactie niet herkend waardoor de transactie handmatig moet worden verwerkt.


Dit artikel beschrijft de derde situatie.


Elk bedrijf zal aan zijn leveranciers moeten betalen. De actie Betaling aan leverancier wordt gebruikt om de betaling direct vanuit de banktransactie op de desbetreffende crediteur te boeken.


Alleen een gebruiker met de 'Backoffice' rol in een domein kan banktransacties in de workflow 'Te verwerken banktransacties' verwerken.


Om te beginnen met het verwerken van banktransacties open je het domein. Het scherm Backoffice workflow wordt altijd standaard geopend. Klik in dit scherm op de tegel Bank om de workflow Te verwerken banktransacties te openen.


Klik in het nu geopende scherm op de > voor een banktransactieregel. Het volgende scherm kan verschijnen:



Yuki heeft geen relatie of grootboekrekening bij deze banktransactie kunnen boeken. Omdat het een afschrijving is en in de omschrijving ’factuur’ staat, kunnen we ervan uit gaan dat dit een betaling is aan een leverancier. Klik nu op de knop Acties en vervolgens op Betaling aan leverancier. Je krijgt het volgende invoerscherm te zien:



Je ziet dat de grootboekrekening al voor je is ingevuld. Je hoeft nu alleen nog een relatie in te voeren. Je kunt dit op twee manieren doen:

  • Rechtstreeks de naam invoeren. Yuki geeft zelf al een advies nadat je meer dan 3 tekens hebt ingevoerd. Als er een zwart bolletje voor het adres staat betekent dit dat het adres al gebruikt wordt in het domein. Deze heeft altijd de voorkeur boven een adres dat nog niet is gebruikt binnen het domein. Als het adres nog niet gebruikt is in het domein staat er een wit bolletje voor het adres.

    TIP!
    Bij een relatie worden de stad, het land (indien het land niet Nederland is) en het btw-nummer getoond indien ingevuld bij de relatiegegevens.

  • Klik op de knop Zoek en selecteer vervolgens Lokale adressen om te zien welke adressen er al in gebruik zijn in het domein. Vul nu de relatie in en klik daarna op de knop Bewaren. Je ziet nu het volgende scherm:


    Yuki heeft geen openstaande transacties kunnen vinden voor 'Avis (geheel Nederland)'. Een reden hiervoor kan zijn dat de klant nog geen factuur heeft aangeleverd van Avis. Yuki adviseert om minimaal één keer per maand te controleren of er banktransacties open blijven staan in de openstaande crediteurenlijst en eventueel aan de klant de factuur op te vragen. Voor nu kan je de banktransactie afhandelen. Klik op de knop Afgehandeld waardoor de volgende transactie in de workflow wordt getoond.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren