Oorzaak bankinconsistentie: ten onrechte als dubbel aangemerkte transactieregels

Gewijzigd op Mon, 15 May 2023 om 02:10 PM

Vuistregels

  • Laat Yuki altijd eerst nog even de inconsistentie opnieuw bepalen voordat je opzoek gaat naar een inconsistentie. Klik hiervoor op het rode driehoekje met het uitroepteken.

  • Bereken altijd het verschil tussen het controle eindsaldo en het eindsaldo van de bank. Zoek via de zoekbalk op dit bedrag. De ervaring leert dat dit een uitstekend hulpmiddel is om snel dubbele transacties op te sporen
  • Ook al zijn de regels rood, zolang het eindsaldo gelijk is aan het controle eindsaldo is er geen sprake van een inconsistentie. Daar waar de eindsaldo’s als eerste niet aan elkaar gelijk zijn ligt meestal het probleem.

Hoe ten onrechte dubbele regels ontstaan

Bij het importeren van transactieregels kijkt Yuki naar de datum waarop er als laatste bankregels zijn geïmporteerd. Aangeboden bankregels die vóór de laatste datum liggen, worden door Yuki niet meer verwerkt en als dubbel aangemerkt.


Voorbeeld:
Er zijn in Yuki op 15, 16 en 17 juli  regels ingelezen. Op 19 juli worden er regels ingelezen vanaf 15 t/m 18 juli, dan slaat Yuki automatisch de regels van 15 en 16 juli over.  


Hoe op te lossen

Je gaat als eerste zoeken welke regels er als dubbel zijn gemarkeerd. Je kunt hiervoor twee manieren gebruiken:

  • vanuit het afschrift
  • vanuit de bank.


Vanuit het afschrift

Open het afschrift waarbij de eindsaldo’s als eerste uit elkaar lopen. Als er staat ‘Er zijn een of meer afschriftregels niet geïmporteerd omdat deze reeds eerder geïmporteerd waren’, zijn er regels uit het afschrift niet verwerkt en als dubbel aangemerkt.


 

Klik op Klik hier voor meer informatie. Er wordt een overzicht geopend met regels die Yuki heeft gemarkeerd als dubbel.


Vanuit de bank

Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk en klik op Elektronische afschriften. In het nu geopende scherm klik je op de knop Dubbele regels.



Het volgende scherm wordt geopend:



Kies vervolgens de juiste periode en bankrekening overeenkomstig met de inconsistentie.  


Terugzetten transacties

Om de inconsistentie op te lossen moeten de ‘Ten onrechte als dubbel aangemerkte regels’ worden teruggezet. Ten eerste moet worden bepaald welke regels onterecht dubbel zijn.

De makkelijkste manier om dit te doen is door een extra tabblad te openen in de browser. In dit tabblad moet hetzelfde domein worden geopend met daarin de afschriftregels van de bankrekening. Dit doe je door in de bank op het desbetreffende rekeningnummer te klikken en vervolgens in het dropdownmenu de optie Afschriftregels te selecteren.

TIP!

Klik op het bestaande tabblad met je rechtermuisknop en selecteer 'Tabblad dupliceren'.


Ga vervolgens naar periode waarbij de eindsaldo’s als eerste uit elkaar lopen.

In het eerste tabblad staan de niet verwerkte regels volgens één van de hiervoor beschreven methodes. Je kijkt of er regels in de bank ontbreken die zijn opgenomen als dubbel door de 2 tabbladen te vergelijken. Indien een regel in de bank ontbreekt, open dan de betreffende regel. Je krijgt het onderstaande scherm te zien:


 

Klik op de knop Importeren en klik daarna op het rode driehoekje met het uitroepteken om de inconsistentie opnieuw te laten berekenen. Als je vervolgens naar de bankrekening gaat en alles is volledig zwart dan is de inconsistentie opgelost.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren