Financiële inconsistenties

Gewijzigd op Di, 1 Okt om 3:42 PM

Tijdens het voeren van de boekhouding in Yuki komt het soms voor dat er “menselijke” fouten worden gemaakt.

Het fijne aan Yuki is dat de software diverse tools en checks biedt, zoals de Automatiseringsmonitor en Kwaliteitsmonitor, om deze zogenaamde fouten real-time inzichtelijk te krijgen en direct op te kunnen lossen.

Zo heeft Yuki ook een reeks met 53 soorten verschillende checks genoemd “Inconsistenties”. Een inconsistentie betekent eigenlijk dat bepaalde financiële feiten binnen de boekhouding niet overeenkomen met de werkelijkheid.


Alleen een gebruiker met een 'Backoffice' rol in het domein kan het overzicht van de financiële inconsistenties bekijken en, indien nodig, actie ondernemen.


In dit artikel wordt beschreven waarom deze inconsistenties ontstaan en hoe je elk type inconsistentie eenvoudig kunt oplossen.  

Na het oplossen kunnen de inconsistenties en het rode driehoekje nog een tijdje worden getoond ondanks dat je de inconsistenties hebt ververst. Het rode driehoekje is vaak de volgende dag verdwenen.


LET OP!

Belangrijk om te weten is dat een aantal type inconsistenties nauwelijks of zeer weinig voorkomen. Mocht je deze alsnog

tegenkomen in een administratie en staat de oplossing ervan niet in dit artikel, neem dan contact op met het Yuki Support team!


Om het overzocht met de financiële inconsistenties te openen:

  • Klik bovenin het scherm op het rode driehoekje achter de domeinnaam


    OF

  • Beweeg met je muis boven het icoon Backoffice in de navigatiebalk en klik vervolgens op Inconsistenties.


Het volgende scherm wordt geopend:



Gebruik het onderstaande menu om snel naar de beschrijving en oplossing van een specifieke inconsistentie te springen:


4 Financiële links met inconsistente matches 

Deze inconsistentie heeft betrekking op een automatisch gegenereerde memoriaalboeking. Om deze inconsistentie op te lossen is het van belang om de memoriaalboeking te verwijderen. Deze actie heeft geen invloed op een eventueel al eerder afgesloten boekjaar. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffend memoriaalboeking te gaan.
  • Klik op het schroevendraaier-icoontje om aan te geven dat Yuki de inconsistentie zelf mag repareren.

5 Financiële links met inconsistente contact voor matches

Deze inconsistentie heeft betrekking op een automatisch gegenereerde memoriaalboeking. Om deze inconsistentie op te lossen is het van belang om de memoriaalboeking te verwijderen.  Deze actie heeft geen invloed op een eventueel al eerder afgesloten boekjaar. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffend memoriaalboeking te gaan.
  • Klik op het schroevendraaier-icoontje om aan te geven dat Yuki de inconsistentie zelf mag repareren.

8 Transacties zonder document of bankafschrift

Deze inconsistentie kan ontstaan tijdens het (her)importeren van een bankafschrift met een groot aantal transacties.


Wanneer je transacties (her)importeert in Yuki, plaatst Yuki deze niet alleen op de desbetreffende bankrekening, maar wordt er per transactie ook gekeken naar eventuele bank verwerkingsregels en of een transactie direct gematcht kan worden met bijv. een factuur. Wanneer het gaat om een groot aantal transacties, kan dit aardig wat tijd in beslag nemen.


Om te voorkomen dat de systemen van Yuki vastlopen of overbelast raken is er een mechanisme in Yuki ingebouwd dat processen afsluit die te lang duren. Dit kan resulteren in dit soort spook transacties die wel voor een deel maar niet geheel verwijderd (lees: teruggedraaid) zijn. Het mechanisme heeft het proces voor het (her)importeren van de transacties afgebroken terwijl deze nog niet helemaal klaar was. 


Deze inconsistentie kan ook worden veroorzaakt wanneer je tijdens het (her)importeren na een bepaalde tijd nogmaals op de knop 'Herimporteren' klikt terwijl de huidige (her)import nog bezig is. gaat Yuki eerst alle transacties die al verwerkt zijn "terugdraaien", voordat er wordt gestart met het opnieuw (her)importeren van de transacties.


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende boeking te gaan. 
  • Klik op het schroevendraaier-icoontje om aan te geven dat Yuki deze transacties mag verwijderen.

9 Transacties met inconsistente belastingcode en belastingtype

Deze inconsistentie ontstaat wanneer voor de grootboekrekening de optie 'Btw van toepassing' staat uitgeschakeld en er via de optie 'Direct in kosten boeken' een btw-code wordt geselecteerd. De btw-boeking wordt door Yuki correct niet gemaakt, de geselecteerde btw-code wordt achter de schermen echter wel door Yuki onthouden waardoor de inconsistentie wordt veroorzaakt.


Door in de toekomst de boeking te maken via de optie 'Overige transacties' (waarbij er geen btw-code geselecteerd hoeft te worden) zal Yuki geen inconsistentie geven. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de betreffende transactie te gaan. 
  • Selecteer de transactie door op de omschrijving te klikken. 
  • Open de transactie door te selecteren wat er onder Afschriftregel staat. 
  • Klik in de geopende transactie op het potloodje links bovenin om eventuele matching ongedaan te maken. 
  • Klik op de knop Bewaren
  • Klik vervolgens op de knop Acties
  • Boek deze transactie via Overige transacties en match deze vervolgens opnieuw.

10 Bankafschriftregels zonder transacties

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat er een (handmatig) bankafschrift of kasstaat wordt geboekt waarbij er bij een van de transacties geen grootboekrekening is gespecificeerd. Yuki weet zodoende niet op welke grootboekrekening de transactie geplaatst moet worden. Hierdoor wordt de transactie als het ware op alle bank- en kasrekeningen geplaatst. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende transactie te gaan.
  • Selecteer de transactie door op de omschrijving te klikken. 
  • Wijzig het afschrift of de kasstaat door bij de desbetreffende transactie een grootboekrekening te specificeren.


LET OP!

Dit kan van invloed zijn op de jaarcijfers van afgesloten boekjaren.


12 Financiële documenten zonder transacties

Deze inconsistentie ontstaat wanneer een document door Yuki onterecht als inkoop- of verkoopfactuur is verwerkt zonder dat er een grootboekrekening is gespecificeerd. Yuki weet niet op welke grootboekrekening de kosten of omzet geboekt moet worden. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen::

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • In dit geval kun je het documenttype op Standaard zetten omdat het over het algemeen om een polisoverzicht of een ander document gaat dat geen financiële transacties/boekingen bevat.

14 Facturen met inconsistente btw op de factuurregels

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat de boeking van de factuur in twee verschillende aangiftetijdvakken is meegenomen. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Wijzig het documenttype Inkoopfactuur in documenttype Verkoopfactuur.
  • Wijzig vervolgens de factuur en sla deze op. 
  • Wijzig tenslotte het documenttype weer in documenttype Inkoopfactuur.

15 Facturen met inconsistente btw-transacties

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat de boeking van de factuur in twee verschillende aangiftetijdvakken is meegenomen. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Wijzig het documenttype Inkoopfactuur in documenttype Verkoopfactuur.
  • Wijzig vervolgens de factuur en sla deze op. 
  • Wijzig tenslotte het documenttype weer in documenttype Inkoopfactuur.

17 Bankdocumenten zonder transacties

Dit betreft een inconsistentie op een afschrift dat nog niet volledig is omdat er geen transacties zijn ingevoerd. De inconsistentie kan ook ontstaan wanneer een document wordt geboekt als kasstaat terwijl er geen kas in de administratie aanwezig is. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende kasstaat/afschrift te gaan. 
  • Selecteer de kasstaat/afschrift door op de omschrijving te klikken. 
  • Vul de ontbrekende transacties in het afschrift in of verwijder het afschrift of de kasstaat indien deze foutief is.

22 Bankafschriften met een inconsistente balans

Deze inconsistentie kan verschillende oorzaken hebben:

  • er zijn dubbele transacties
  • er ontbreken transacties
  • er zit een fout in het bankbestand/afschrift
  • het beginsaldo van de bankrekening is niet ingevoerd.
    Hierdoor sluit het beginsaldo van de bankrekening niet aan met het eindsaldo. Het kan ook zo zijn dat het banksaldo niet overeenkomt met de controle die hierop uitgevoerd wordt, Yuki let er namelijk ook op of deze transacties daadwerkelijk zijn geboekt in de administratie.


Oplossing

  • Klik op het icoon Bank in de navigatiebalk. Yuki zal een waarschuwings-icoon tonen bij de bankrekening waarin de inconsistentie zich bevindt.
  • Open de bankrekening door te klikken op de datum en selecteer in het nu geopende scherm als periode van de transacties Alle jaren
  • Belangrijk is daarnaast dat je niet per afschriftregel kijkt maar per afschrift. Klik hiervoor op de daarvoor bestemde knop:


    Twee van de bankinconsistenties die je mogelijk kunt zien, zijn de volgende:
    • Vanaf de eerste afschriftdatum zijn de regels rood-gekleurd (met eventueel een blauwe regel ertussen).
      In dit geval is er simpelweg geen kloppend beginsaldo ingevuld voor de desbetreffende rekening. Deze vul je in door linksboven op het potloodje te klikken en het beginsaldo in te vullen. Yuk genereert nu op de achtergrond automatisch een memoriaalboeking.
    • Vanaf een willekeurige datum zijn de regels roodgekleurd.
      In dit geval vergelijk je het eindsaldo van de zwarte regel met het beginsaldo van de rode regel die zich erboven bevindt. De rode regel geeft aan dat er vanaf die datum een fout zit. Mogelijk ontbreken er transacties van de data tussen de zwarte en rode regels en dienen deze nog of opnieuw aangeleverd te worden.


Er kan echter ook sprake zijn van een aantal andere bankinconsistenties. 

Voor een uitgebreide beschrijving van deze inconsistenties zie artikel Bankinconsistenties algemeen


Mocht je de oorzaak van de  inconsistentie niet kunnen vinden, neen dan contact op met het Yuki Support team. 


25 Bedrijven met een ongeldige startdatum

Deze inconsistentie ontstaat omdat de startdatum van de administratie ingesteld staat op een bepaald jaar en er beginbalans boekingen in de administratie aanwezig zijn van na deze datum.


De inconsistentie is mogelijk veroorzaakt doordat de startdatum van de administratie op een gegeven moment is gewijzigd.


Om de beginbalans boekingen te vinden:

  • Klik je op het icoon Boekhouding in de navigatiebalk en selecteer je vervolgens Memoriaal.
  • Selecteer je in het nu geopende scherm Alle documenten incl. automatisch gegenereerd in het dropdownmenu en als periode Alle jaren
  • Filter je op Type om alle beginbalans boekingen te bekijken,


Oplossing

Er zijn twee opties om deze inconsistentie op te lossen:

  • Wijzig op het tabblad Administratie in het administratieprofiel de startdatum van de administratie in 01-01-2024
  • Wijzig de datum van de beginbalans boeking in 31-12-2023.

26 Niet-beginbalans transacties voor startdatum bedrijf

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat er facturen via een beginbalans geboekt hadden moeten worden middels de bijbehorende tussenrekeningen maar dit is echter niet gebeurd. De facturen zijn in 2023 verwerkt, daarna is de startdatum van het bedrijf van 2023 naar 2024 veranderd. 

Het lastige hieraan is dat Yuki bij het aanpassen van de startdatum niet kan inschatten of de eerder geboekte facturen wel of niet als een beginbalans boeking moeten worden verwerkt. 


Oplossing

Deze inconsistentie is niet op te lossen door het klikken op een knop. De desbetreffende facturen moeten uit de administratie worden verwijderd en vervolgens via de beginbalans worden geboekt. 

Er is aangegeven dat de administratie per 01-01-2024 wordt bijgehouden, er mogen daarom geen andere boekingen dan beginbalans boekingen voor deze startdatum worden verwerkt. Yuki verwacht dan ook dat je een import doet van de beginbalans op 31-12-2023 wanneer je in Yuki de administratie start op 01-01-2024.


27 Inconsistente btw-aangifte bedragen

De inconsistentie met betrekking tot de btw-bedragen kan ontstaan doordat er een of meerdere facturen zijn verplaatst of verwijderd uit een gesloten btw-aangifte. 

Hierdoor ontstaat er ook een verschil in het Afdrukformulier van de btw-aangifte en het normale formulier. Het Afdrukformulier is het formulier dat daadwerkelijk naar de Belastingdienst is verstuurd. De bedragen die hierop staan vermeld zijn ook daadwerkelijk betaald.


Hieronder volgt een voorbeeld:


Afdrukformulier



Nornaal formulier



In dit voorbeeld is er een te hoog bedrag aan voorbelasting als grondslag van de btw-aangifte gebruikt waardoor het te betalen bedrag onterecht laag is. Dit moet uiteindelijk verrekend worden met de suppletie van van het desbetreffende jaar. Yuki kan hiervoor op de achtergrond niet zelf de boeking maken.


Oplossing

Deze boeking moet handmatig worden gemaakt d.m.v. een memoriaalboeking. 

Alleen Customer Support kan echter deze handmatige memoriaalboeking in het juiste tijdvak plaatsen. Neem daarom voor deze inconsistentie contact op met het Yuki Support team.


28 Beginsaldo transacties na startdatum bedrijf

De inconsistentie wordt veroorzaakt doordat de facturen op de tussenrekening beginbalans zijn geboekt met een boekingsdatum ná de startdatum van de administratie. Yuki maakt deze boekingen automatisch op het moment dat de datum van de factuur vóór de startdatum van de administratie ligt. Waarschijnlijk is de startdatum van de administratie een keer aangepast en is hierdoor deze situatie ontstaan.


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Klik bovenin de boeking van een factuur op de knop Financiële boekingen opnieuw verwerken zodat de factuur opnieuw wordt verwerkt waardoor deze op de juiste grootboekrekening wordt geboekt.


33 Verkoop btw gebruikt voor aankopen of aankoop btw gebruikt voor verkoop

Deze inconsistentie wordt waarschijnlijk door een foutieve automatische boeking veroorzaakt. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken
  • Wijzig het documenttype Inkoopfactuur in documenttype Standaard
  • Wijzig vervolgens de factuur en sla deze op. 
  • Wijzig tenslotte het documenttype weer in documenttype Inkoopfactuur.

34 Transacties van verkoopfacturen van 2010 met btw-code ´export binnen de EU´

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt door een boeking op grootboekrekening '18610 Leveringen naar landen binnen de EU' met btw-code 'Export binnen de EU'. Deze grootboekrekening en btw-code waren bedoeld voor de oude regelgeving.

De desbetreffende boeking komt nu niet terug onder 3b in de btw-aangifte en in de ICP-aangifte. De foutieve btw-code is hier de oorzaak van.

Vanaf 2010 geldt de nieuwe regelgeving en moet grootboekrekening '18611 Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU' gebruikt worden met btw-code 'Export binnen de EU (leveringen)' of 'Export binnen de EU (diensten)'. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Specificeer nu in de factuur de correcte grootboekrekening '18611Leveringen naar/diensten in landen binnen de EU'   met de correcte btw-code 'Export binnen de EU (leveringen)' of 'Export binnen de EU (diensten)'.


LET OP!

Dit kan van invloed zijn op de jaarcijfers van afgesloten boekjaren en aangiften.


35 Nulbedrag transacties

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat het factuurbedrag en het btw-bedrag mogelijk niet op elkaar aansluiten. Tevens staat Yuki geen nulbedragen toe. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Verwijder de factuurregel met bedrag € 0,- of pas het btw-bedrag aan naar € 0,-.

36 Inconsistenties in btw

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat er een verschil is tussen de btw-aangifte en de bijbehorende grootboekrekening. Dit kan bijv. worden veroorzaakt doordat je de btw-aangifte buiten Yuki om hebt ingediend bij de Belastingdienst.


Oplossing

We adviseren om voor deze inconsistentie contact op te nemen met het Yuki Support team.


37 Transacties twee keer gekoppeld aan dezelfde transactie

Dit is een wat lastigere inconsistentie. Een van de oorzaken van deze inconsistentie is het Smartmatchen dat aan het einde van een tussentijdse import door Yuki wordt uitgevoerd. Hierbij worden afschriftregels aan meerdere memoriaalboekingen of facturen gekoppeld. De journaalpost geeft dit ook aan. 

De onterechte matching van memoriaalboekingen of facturen aan banktransacties moet één voor één ongedaan worden gemaakt. Er werd tussentijds geïmporteerd en de desbetreffende transacties waren mogelijk al aanwezig in de administratie. Tijdens de tussentijdse import wordt er namelijk een afschriftregel aangemaakt bij zowel de memoriaalboeking of factuur maar ook bij de transactie.


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. Als het goed is, kun je links via het ‘groter dan’ teken > de details openen. 
  • Klik nu linksboven op bijv. de Inkoopfactuur. De factuur wordt nu getoond waarbij je via het groene vierkantje kunt bekijken wat er destijds is gematcht met de factuur. 
  • Koppel de match los door ale vinkjes te verwijderen. 

38 Gekoppelde btw-transacties met onjuist btw-type (in journaalpost)

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat er een automatische boeking is aangemaakt bij het verplaatsen van een saldo naar een andere rekening. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document / journaalpost te gaan. 
  • Klik op het schroevendraaier-icoontje om aan te geven dat Yuki de inconsistentie zelf mag repareren.

39 Transactieregels met meerdere financiële links

Deze inconsistentie ontstaat wanneer een banktransactie op een bepaalde manier verkeerd wordt gekoppeld aan een andere transactie. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende transactie(s) te gaan. 
  • Klik op het icoon Bank in de navigatiebalk en klik op de bankrekening waarop de transactie heeft plaatsgevonden
  • Klik op het zwarte prullenbak-icoontje achter de transactie om deze als duplicaat te markeren en te verwijderen. 
  • Klik op het icoon Bank in de navigatiebalk en selecteer vervolgens Elektronische afschriften.
  • Klik in het nu geopende scherm op de knop Dubbele regels en herimporteer de transactie. 

40 Transacties gekoppeld met het standaard document

Deze inconsistentie ontstaat doordat er financiële transacties zijn gekoppeld aan een document van het documenttype Standaard. Een standaard document wordt gebruikt voor bijv. jaaroverzichten of polisdocumenten, er mogen geen financiële transacties aan dit type document zijn gekoppeld. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen::

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Indien gewenst, laat het type document op Standaard staan wanneer het om bijv. om een polisoverzicht of een ander document gaat dat geen financiële transacties/ boekingen bevat.
    OF
    wijzig het documenttype naar het gewenste type en verwerk het document.

43 Nul transacties gegenereerd voor bankafschriftregels

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt door nulregels in de boekingen. Dit kan bijv. ontstaan wanneer de grondslag van een btw- of rentepercentage dusdanig laag is dat de af te dragen btw of rente € 0,- is. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende transactie te gaan. 
  • Open de boeking door op de omschrijving te klikken. Hier zie je dat er een nulregel in de boeking staat. 
  • Klik linksboven op Afschriftregel
  • Klik op de knop Acties en vervolgens op Overige transacties.
  • Boek de transactie tenslotte opnieuw (handmatig) boeken door deze direct op de omzet of kosten te boeken.

44 Bankafschriften met inconsistente balans en actieve import abonnement

De inconsistentie wordt veroorzaakt door inconsistentie '22 Bankafschriften met een inconsistente balans' en lost zich automatisch op na het oplossen van deze inconsistentie.


45 Documenten die gekoppeld zijn aan meerdere btw-teruggaven

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat de boeking van het document in twee verschillende aangiftetijdvakken is opgenomen. Dit kan gaan om een btw-teruggave of een correctie in de btw-aangifte. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen::

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Selecteer het document door op de omschrijving te klikken. 
  • Wijzig het documenttype Inkoopfactuur in documenttype Verkoopfactuur.
  • Wijzig vervolgens de factuur en sla deze op. 
  • Wijzig tenslotte het documenttype weer in documenttype Inkoopfactuur..

46 Btw-aangiften met bedrag dat niet consistent is met totale bedrag van alle gekoppelde transacties

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt door een of meerdere transacties die van een bepaalde grootboekrekening naar een andere grootboekrekening zijn verplaatst of zijn overgeboekt. De desbetreffende transactie(s) moet weer terug worden geplaatst/geboekt op de oorspronkelijke grootboekrekening om de inconsistentie weg te krijgen. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen:

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende transactie te gaan. 
  • Open de boeking door op Omschrijving te klikken. 
  • Klik nu op de knop Acties en vervolgens op Overige transacties.
  • Boek de transactie vervolgens opnieuw (handmatig) op de oorspronkelijke grootboekrekening.

47 Eindejaarscorrecties met een ongeldige datum

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat er een eindejaarscorrectie gemaakt wordt op de eerste dag van het jaar. Een eindejaarscorrectie dient altijd op de laatste dag van het kalenderjaar geboekt te worden. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar de desbetreffende eindejaarscorrectie te gaan. 
  • Open de boeking door op Omschrijving te klikken. 
  • Wijzig de datum in 31-12-....

    LET OP!
    De inconsistentie check houdt geen rekening met de ISO kalender en gebroken boekjaren. Om deze reden zal de Inconsistentie altijd getoond blijven worden. Indien je de inconsistentie toch wilt oplossen met een workaround dan kun je, indien gewenst, de eindejaarscorrectie wijzigen naar type Memoriaalboeking i.p.v. Eindejaarscorrectie.

49 Ongeldige btw-codes in btw-aangiften

Bij deze inconsistentie wordt gecontroleerd of voor bepaalde boekingen btw-codes zijn gebruikt die voor die desbetreffende boeking niet gebruikt hadden mogen worden. Denk hierbij aan oudere facturen die werden geboekt met het hoge btw-tarief van 19% welke na 2012 niet meer geldig is. 

De facturen die zijn verwerkt met bijv. de btw-code 19%, zijn ondertussen mogelijk verwijderd. Yuki maakt dan automatisch een tegenboeking voor de btw aan. De inconsistentie ontstaat nu omdat in deze tegenboeking vanzelfsprekend ook de btw-code is gebruikt.


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het document te gaan. Hier zie je direct welk btw-tarief er is gebruikt. 
  • Klik op het icoon Instellingen in de navigatiebalk en selecteer vervolgens  Btw-tarieven.
  • Wijzig de einddatum van het btw-tarief naar bijv. 31-12-2023 of deactiveer de btw-code.

50 Ongeldige workflow documenten

Deze inconsistentie wordt veroorzaakt doordat een verkoopfactuur die is gegenereerd op basis van de functionaliteit Verkoop onterecht in de workflow is terechtgekomen. 


Oplossing

Om de inconsistentie op te lossen doorloop je de volgende stappen: 

  • Klik op het rode cijfer achter de inconsistentie om naar het desbetreffende document te gaan. 
  • Klik op het schroevendraaier-icoontje om aan te geven dat Yuki de inconsistentie zelf mag repareren. Hierdoor wordt het document weer op de status 'Afgehandeld' gezet.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren