Gesplitste betaling (naar meerdere bankrekeningen) aanmaken

Gewijzigd op Do, 19 Jun om 2:10 PM

In Yuki kun je het openstaande bedrag van een document bij het betalen verdelen over meerdere ontvangers of begunstigden. Je maakt hiervoor in de betaallijst een zogenaamde gesplitste betaling naar meerdere bankrekeningen aan.


LET OP!

Een gesplitste betaling kan alleen worden aangemaakt wanneer het document wordt betaald via een SEPA betaalbestand.


Voor een uitgebreide beschrijving zie artikel Betaallijst documenten betalen via SEPA betaalbestand.


Een gebruiker met de rol 'Financiële administratie', 'Externe accountant') of 'Directie' kan concept SEPA betaalbestanden aanmaken, wijzigen, definitief maken en versturen naar de bank.


Een G-rekening of waarborgrekening is een (grotendeels) geblokkeerde rekening. Deze speciale rekening wordt vooral gebruikt bij het aannemen of uitlenen van werk Dit houdt in dat je een G-rekening alleen mag gebruiken voor het betalen van omzetbelasting, loonbelasting en premies aan de Belastingdienst of aan onderaannemers. 


Afschrijvingen van een G-rekening kunnen alleen worden gedaan naar andere g-rekeningen en naar de Belastingdienst.

Je mag een G-rekening niet gebruiken voor andere betalingen.


Een G-rekening bevat altijd de cijfers 099 op de 9e t/m 11e positie van de IBAN (de eerste drie posities direct na de vierletterige business identifier). Een voorbeeld: NL57BVNL0993925833.


Vanuit dit scherm kan een gebruiker:

  • een gesplitte betaling (naar meerdere bankrekeningen) aanmaken
  • een gesplitste betaling wijzigen of splitsing ongedaan maken.

Gesplitste betaling (naar meerdere bankrekeningen) aanmaken

Om het openstaande bedrag van een document te betalen naar meerdere bankrekeningen, beweeg je met de muis boven de regel van de desbetreffende betaling, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens de menuoptie Splits naar meerdere bankrekeningen  in het dropdownmenu.



Het volgende scherm wordt geopend:



Om een betaling te splitsen moeten er op zijn minst twee te betalen bedragen worden ingevoerd waarbij het totaalbedrag van de te betalen bedragen het factuurbedrag niet overschrijdt.


Selecteer voor de eerste betaling de correcte relatie en de bankrekening. Vul vervolgens het te betalen bedrag in. 


Klik op het driehoekje in de knop Meer details om, indien nodig, de volgende gegevens voor de eerste betaling in te voeren:

  • Uitvoeren op: hiermee kun je deze betaling agenderen voor betaling in de toekomst
  • Betalingskenmerk: voer hier het 16-cijferige betalingskenmerk in zoals dat vermeld staat op een acceptgiro
  • Betalingsomschrijving:  referentienummer van het document
  • Valideer bankrekening (twee opties):
    • Alleen voor deze betaling: valideer de bankrekening enkel voor deze betaling (uitzondering)
    • Altijd voor deze relatie: valideer de bankrekening voor alle betalingen aan deze relatie (ontvanger). In het vervolg hoef je deze rekening niet meer te valideren.


Voer vervolgens de correcte gegevens voor de tweede betaling in.


LET OP!

Je hebt de mogelijkheid om voor de geselecteerde relatie indien nodig een nieuwe bankrekening toe te voegen door te klikken op de knop Voeg bankrekening toe.



Het volgende scherm wordt geopend:



Geef hier ook aan of de toegevoegde bankrekening de standaard bankrekening van de relatie moet worden.


Klik op de knop Voeg splitsing toe, om, indien nodig, meer dan twee te betalen bedragen aan te maken. 


Zodra het totaalbedrag van alle te betalen bedragen gelijk is aan het factuurbedrag kun je klikken op de knop Splitsen.


De volgende melding verschijnt in het scherm:



Het te betalen factuurbedrag is nu gesplitst in twee betalingen die elk moeten worden uitgevoerd naar een andere bankrekening. Het type betaling is nu gewijzigd van 'Regulier' naar 'Gesplitst'.

Het totaalbedrag van het concept SEPA-bestand blijft hetzelfde.




Gesplitste betaling wijzigen of splitsing ongedaan maken

Om een gesplitste betaling te wijzigen of de splitsing ongedaan te maken, beweeg je met je muis boven één van de regels van de desbetreffende gesplitste betaling, klik je op de knop met de drie puntjes en selecteer je vervolgens de menuoptie Wijzig betaalgegevens in het dropdownmenu.



Het volgende scherm wordt geopend:



Wijzig de gegevens van de gesplitste betaling en klik vervolgens op de knop Splitsen.


Om een gesplitste betaling ongedaan te maken, klik je op de knop Reset naar regulier.


De volgende melding verschijnt in het scherm:



Het type betaling is nu gewijzigd van 'Gesplitst ' naar 'Regulier'.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren