Je kunt vanuit twee plaatsen in Yuki een offerte aanmaken:

  • Beweeg met je muis boven het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Sales monitor en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe offerte.
  • Beweeg met je muis boven het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Offertes en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe offerte.


Om een nieuwe offerte aan te maken en desgewenst direct te versturen naar je potentiële klant moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  • voer de offertegegevens in (relatie en offerte informatie)

  • voeg één of meer offerteregels (artikelen) toe

  • voeg, indien nodig, aanvullende informatie toe

  • voeg, indien gewenst, een bijlage toe aan de offerte vanaf jouw apparaat of vanuit het archief in Yuki
    (alleen beschikbaar in nieuwe verkoopmodule)
  • voeg, indien nodig, notities toe
  • bewaar de offerte als een te verzenden offerte of conceptofferte
    of
  • zet de offerte direct klaar voor verzending naar de potentiële klant
  • wijzig, indien nodig, de offertedatum en/of de verzendwijze
  • verwerk de offerte direct in de administratie waardoor deze ook wordt verstuurd naar de potentiële klant.


Hieronder wordt beschreven welke offertegegevens moeten worden ingevoerd.



De gegevens van de offerte kunnen in de hieronder beschreven velden worden ingevoerd.


Relatie (verplicht)

Selecteer de relatie (klant) voor wie de offerte is bestemd of klik op de knop +Maak nieuw om een nieuwe relatie (klant) aan te maken.


Zodra je een relatie hebt geselecteerd of aangemaakt worden een aantal gegevens automatisch gewijzigd of toegevoegd aan de offerte:



  • de status van de offerte is nu in 'Concept'
  • er wordt bij de relatie een visitekaartje aangemaakt, je kunt klikken op het icoon om het te bekijken:


  • er wordt een veld Contactpersoon toegevoegd. Indien er een klantspecifieke contactpersoon aanwezig is op de relatiekaart van de klant wordt deze automatisch ingevuld.
  • onder Offerte-informatie worden de velden Onderwerp, Vervaldagen en Offerte lay-out automatisch toegevoegd. 


Contactpersoon

Selecteer, indien nodig, een relatie als contactpersoon van een klant of klik op de knop +Maak nieuw om een nieuwe relatie (contactpersoon) aan te maken.

Het is alleen mogelijk om contactpersonen te selecteren die bij de klant zijn vastgelegd. Hierdoor kan de offerte niet per ongeluk naar de verkeerde persoon worden gestuurd.


Onderwerp

Na het selecteren van de klant vult Yuki automatisch het onderwerp "Offerte voor [relatie]" in. Dit kan handmatig worden gewijzigd.

Ook na het versturen van de offerte kan het onderwerp van de offerte nog worden aangepast.


Vervaldagen

De vervaldagen worden overgenomen van de verkoop instellingen. Het aantal dagen kan hier echter handmatig worden gewijzigd. Bij het versturen van de offerte wordt op basis van de offertedatum automatisch de juiste geldigheidsdatum berekend.

De gebruikte vervaldagen wordt bij de klant bewaard zodat je de volgende keer bij deze klant automatisch hetzelfde aantal vervaldagen terugziet.


Offerte lay-out (verplicht)

De offerte lay-out wordt overgenomen van de 'Offertes' instellingen (bij de 'Verkoop instellingen'). De offerte lay-out kan hier echter handmatig worden gewijzigd.


TIP!

Om een Engelse, Franse of Duitse offerte aan te maken selecteer je hier een Engelse, Franse of Duitse offerte lay-out.