Om een gescand document op de best mogelijke manier automatisch te verwerken zijn de volgende richtlijnen opgesteld om dit bereiken. Voor zover mogelijk zijn deze richtlijnen verwerkt in de Yuki Scan Wizard:

  • Resolutie 300 dpi: document moeten gescand worden op 300 dots per inch (DPI). De kwaliteit van karakterherkenning neemt significant af wanneer lagere resoluties worden gebruikt. Ook het gebruik van hogere scan resoluties zal de kwaliteit van karakterherkenning niet verbeteren.
  • Scan in kleur: document moeten in kleur gescand worden. Behalve dat dit de automatische herkenning van documenten ten goede komt, ziet dit er simpelweg beter uit wanneer een document bekeken wordt. Ook het maken van een kleurenkopie is op deze manier mogelijk.
  • Scan zo recht mogelijk: documenten moeten zo recht mogelijk ingescand worden. Hoewel de automatische documentverwerking de mogelijkheid heeft om documenten 'recht te zetten' zal dit meestal nadelige gevolgen hebben op de kwaliteit ervan.
  • Bij voorkeur JPEG: bij voorkeur moeten de aangeleverde scans opgeslagen zijn als JPEG-bestand met een kwaliteit van 80%. Dit zijn relatief kleine bestanden met een hoge kwaliteit.

Veelgemaakte fouten

Hieronder een lijst met fouten die in de praktijk nog wel eens gemaakt worden:

  • Foto's maken van documenten: tenzij de foto's met een statief gemaakt zijn met voldoende belichting zullen de foto's meestal niet geschikt zijn voor automatische verwerking (de vouwen en kreukels in het document zijn namelijk veel duidelijker aanwezig wanneer een foto wordt gemaakt van een document).
  • Meerdere documenten tegelijk inscannen: bijvoorbeeld wanneer meerdere kleine kassabonnen ingescand worden, of wanneer het betaalbewijs samen met een inkoopfactuur ingescand wordt (waardoor een deel van de factuur afgedekt wordt).
  • Verschillende documenten in één enkele PDF-file aanleveren.

Scanner ondersteuning

Als algemeen uitgangspunt geldt dat de scanner WIA of TWAIN moet ondersteunen om gebruikt te kunnen worden vanuit Yuki. Scannen vanuit Yuki betekent dat de Scan Wizard werkt. Andere scanners kunnen dan nog steeds goed werken maar het scannen moet dan naar de harddisk worden gedaan om daarna de bestanden te 'uploaden'.


TIP!

Sommige scanners hebben software waarmee je ook kunt scannen naar Dropbox of Google Drive, Wanneer je Dropbox of Google Drive hebt gedeeld met Yuki heb je dezelfde functionaliteit als de Scan Wizard.

Heeft je scanner een mailfunctie dan je ook gebruik maken van het e-mailadres voor documenten in Yuki om je documenten aan te leveren. Dit e-mailadres vind je in 'Mijn domein'.


LET OP!

Een Mac computer (Apple) ondersteunt geen directe scanner aansturing. Je kunt hierdoor geen gebruik maken van de Scan Wizard.


Browser ondersteuning

In Yuki is het mogelijk om te scannen m.b.v. de Scan Wizard wanneer je gebruik maakt van de browser Google ChromeMozilla Firefox of de nieuwe Microsoft Edge Chromium.


Hiervoor moet je echter wel eerst de ClickOnce extensie toevoegen aan de browser:


'ClickOnce' is een extensie van een' derde partij'. Yuki kan hier geen support op geven!


Windows Internet Explorer wordt vanaf 1 januari 2019 niet meer ondersteund door Yuki. Wanneer je gebruik maakt van deze browser is het daarom niet meer mogelijk om de Scan Wizard te installeren.