Binnen Yuki is het mogelijk om de btw-aangifte te consolideren en te verzenden via een Fiscale eenheid. Een Fiscale eenheid bestaat uit verschillende fiscale eenheid onderdelen.


Een Fiscale eenheid kan alleen worden ingesteld door een gebruiker met de 'Backoffice' rol in het domein.

Van de Belastingdienst krijgt men een uniek btw-nummer waarmee een aangifte voor een Fiscale eenheid gedaan kan worden. De individuele aangiftes van de onderdelen worden geconsolideerd en verstuurd. In Yuki wordt echter één van de administraties aangewezen als 'hoofdadministratie'. De aangiften van de Fiscale eenheid onderdelen worden overgeboekt naar deze 'hoofdadministratie'. Deze hoofdadministratie noemen we verder de Fiscale eenheid.


LET OP!

Voor het instellen van een Fiscale eenheid dient de Belastingdienst een beschikking af te geven.


TIP!

De instellingen voor de Fiscale eenheid hebben alleen invloed op de lopende btw-aangiften. Klanten zien nergens de instellingen voor btw-nummer en datum. Het is dus mogelijk om een startdatum in te geven voor een Fiscale eenheid die niet overeenkomt met de werkelijke startdatum Fiscale eenheid (wanneer we bijvoorbeeld beginnen met de boekhouding vanaf 2011, terwijl de Fiscale eenheid al in 2010 was opgericht).


De startdatum van de Fiscale eenheid moet natuurlijk wel voor de startdatum van de aangifteperiodes van de btw in Yuki liggen.


Fiscale eenheid instellen

Een Fiscale eenheid kan vanuit verschillende plaatsen in Yuki worden ingesteld:

  • Beweeg met je muis boven het icoon Mijn Yuki in de navigatiebalk, klik op de tegel Mijn domein en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Fiscale eenheid
  • Klik in de navigatiebalk op het icoon Dashboard en vervolgens op de tegel Mijn domein. Klik in het nu geopende scherm op de knop Fiscale eenheid
  • Klik in de navigatiebalk op het icoon Instellingen en vervolgens in het nu geopende scherm op Mijn domein. Klik tenslotte in het nu geopende scherm op de knop Fiscale eenheid.


  • Klik op > voor de administratie die dient als Fiscale eenheid. in de meeste gevallen is dit de holdingmaatschappij in een domein.



  • Bij deze Fiscale eenheid wordt de startdatum en het btw-nummer van de Fiscale eenheid ingevuld. De startdatum is de datum waarop de Fiscale eenheid actief is. Als btw-nummer wordt het btw-nummer ingevuld waarmee het onderdeel bij de Belastingdienst geregistreerd staat als Fiscale eenheid. In veel gevallen is dit een volgnummer van het btw-nummer bijvoorbeeld 'NL123456782B03'.


  • Klik vervolgens op de knop Bewaren. Je komt nu in het volgende scherm:


  • Klik weer op > voor de administratie die dient als Fiscale eenheid om de onderdelen te gaan koppelen.


  • Klik op de knop Administratie toevoegen om een onderdeel aan de Fiscale eenheid toe te voegen. Herhaal dit voor alle onderdelen die moeten worden toegevoegd.



  • Klik op de knop Bewaren wanneer de Fiscale eenheid volledig is geconfigureerd.

    De Fiscale eenheid is is nu volledig geconfigureerd. Voor de onderdelen moeten gegevens (zoals startdatum en btw-nummer) worden ingevuld.


    LET OP!
    Voor een onderdeel waarbij geen startdatum en btw-nummer is ingevuld kan de btw-aangifte niet worden geboekt naar de Fiscale éénheid.


Btw-aangifte bestaat reeds

Wanneer er voor de Fiscale eenheid of de Fiscale eenheid onderdelen al afgesloten aangiften bestaan ná de startdatum van de Fiscale eenheid krijg je een foutmelding te zien. Om nu alsnog een Fiscale eenheid in te stellen ga je als volgt te werk:

  • Open de afgesloten btw-aangiften van de Fiscale eenheid en van de onderdelen
  • Maak deze aangiften leeg met behulp van de knop Leegmaken 
  • Verwijder de aangiften met behulp van de knop Verwijderen
  • Stel de Fiscale eenheid in zoals hierboven beschreven
  • Herstel de aangiften met behulp van de knop Herstel niet aangewezen btw-transacties
  • Sluit de aangiften opnieuw af door ze over te boeken voor de onderdelen en af te sluiten voor de Fiscale eenheid.