Lees het onderstaande artikel of bekijk de video 'Yuki domein aanmaken en Instellen'!




Nadat er een domein is aangemaakt is het zaak allerlei informatie vast te leggen over het bedrijf (of de bedrijven) waarvan je in dit domein de boekhouding gaat voeren. Tevens leg je hier een aantal zaken vast over de boekhouding zelf: vanaf wanneer die in Yuki gevoerd wordt, zaken over btw etc. Dit alles doe je door in zeven basisstappen (lees tabbladen) door de administratie-wizard te lopen:

  • Algemeen
  • Juridisch
  • Administratie
  • Belastingen
  • Accountant
  • Kas
  • Info.

Afhankelijk van de gekozen rechtsvorm voer je vervolgens de gegevens van de aandeelhouders, bestuurders en/of deelnemingen in.


Een gebruiker met de rol 'Portaalbeheerder' en een 'Backoffice' rol in het domein kunnen het administratieprofiel invoeren en/of wijzigen.

Dit is ook mogelijk voor gebruikers met de rol 'Directie' of 'Financiële administratie' in het domein.


Als je net een domein hebt aangemaakt kom je na het openen van het domein in het BO scherm terecht. Onder Bedrijven vind je de administraties binnen het domein. Vervolgens klik je op > voor de desbetreffende administratienaam om het profiel van de administratie in te gaan voeren.



Het volgende scherm wordt geopend:



Klik op de knop Bewerken om de gegevens in te voeren of te wijzigen.


TIP!

Wil je later informatie wijzigen of moet je de gegevens van een tweede of volgende administratie invoeren, dan kan dit op dezelfde manier, of je kunt via Mijn domein alle stamgegevens en gebruikers van het desbetreffende domein vinden:

  • Beweeg met je muis boven het icoon Mijn Yuki in de navigatiebalk en klik vervolgens op de tegel Mijn domein
  • Klik in de navigatiebalk op het icoon Dashboard en vervolgens op de tegel Mijn domein
  • Klik in de navigatiebalk op het icoon Instellingen en vervolgens in het nu geopende scherm op Mijn domein.


Er wordt een scherm geopend met alle domein- en administratiegegevens.


Tab Algemeen

De algemene gegevens van het bedrijf. 


TIP!

Op dit tabblad kan ook het bedrijfslogo worden geüpload. Het logo wordt op diverse plaatsen gebruikt zoals bijvoorbeeld op de verkoopfacturen die in Yuki worden aangemaakt.


Tab Juridisch

Dit tabblad bevat gegevens over de rechtsvorm. Afhankelijk van de gekozen rechtsvorm moet hier specifieke informatie worden vastgelegd zoals bijvoorbeeld aandeelhouders, bestuurders en deelnemingen. Hierdoor worden in Yuki ook automatisch de bijbehorende specifieke grootboekrekeningen aangemaakt.


Daarnaast kunnen hier specifieke afspraken worden vastgelegd die onder de aandacht van een backoffice medewerker gebracht worden bij het verwerken van documenten of banktransacties. 


Als er maar één administratie wordt gevoerd in het domein is dit automatisch de standaard. 


Tab Administratie

Op dit tabblad zie je de relatiecode en kun je de gegevens over het boekjaar van de administratie invoeren.  


Tab Belastingen

Vul hier de relevante gegevens rond belastingen in zoals belastingnummers en instellingen voor btw-aangiften en ICP-aangiften.


TIP!

Vanaf 01-01-2020 moet voor een bedrijf met de rechtsvorm eenmanszaak het nieuwe btw-identificatienummer worden gebruikt..


Tab Accountant

Hier kun je het domein van een Yuki portaal overzetten naar een ander Yuki portaal. 


Tab Kas

Hier kun je instellen hoe de Yuki software om moet gaan met contante betaalde transacties. Er zijn drie opties:

  • Wij werken met contant geld (alles wordt geboekt via kasstaat)
  • Wij hebben een bedrijfskas (alles wordt direct op kas geboekt)
  • Het bedrijf heeft geen eigen kas (geen kas).


Tab Info

Dit tabblad is bedoeld om achtergrond informatie over het bedrijf vast te leggen.