Bij een leverancier of klant kun je een aantal standaardwaarden vastleggen voor het verwerken van inkoop- en/of verkoopfacturen. Deze waarden kunnen per administratie worden ingegeven.

Bij het verwerken van een inkoop- en/of verkoopfactuur van deze leverancier of klant worden de standaardwaarden automatisch voor je ingevuld.


Alleen een gebruiker met de 'Backoffice' rol in het domein of de rol 'Externe accountant' kan standaardwaarden vastleggen.


De standaardwaarden zijn cruciale instellingen om volledig automatische verwerking van documenten mogelijk te maken!


Een aantal standaardwaarden van één leverancier of klant vormen samen een document verwerkingsregel. Het is ook mogelijk om meerdere verwerkingsregels (standaardwaarden) op document- en regelniveau aan te maken. 


Beweeg met je muis boven het icoon Adresboek in de navigatiebalk en klik vervolgens op Relaties.  Zoek en open de relatiekaart van de leverancier of klant en klik in het nu geopende scherm vervolgens op Standaardwaarden.


Het volgende scherm wordt geopend:



Je kunt de volgende standaardwaarden vastleggen:

  • Grootboekrekening: grootboekrekening waarop kosten of omzet moet worden geboekt
  • Btw-code: btw-code die moet worden toegepast
  • Betaalwijze: wijze waarop factuur is betaald
  • Betalingstermijn: het aantal dagen waarbinnen een factuur betaald moet zijn
  • Betalingskorting (%): korting (in percentages) op het factuurbedrag
  • Onderwerp tekst: onderwerp factuur volgens een template (met tokens)
  • Valuta: valuta van factuurbedrag (selectie uit alle valuta die binnen domein 'actief' is).


Alle inkoop- en/of verkoopfacturen zullen automatisch door Yuki met de door jou ingevoerde standaardwaarden worden verwerkt tenzij je in het bovenstaande scherm aangeeft dat de inkoop- en/of verkoopfacturen van deze leverancier of klant nooit automatisch verwerkt moeten worden door te klikken op het veld Niet automatisch verwerken.


Om meerdere verwerkingsregels (standaardwaarden) op document- en regelniveau aan te maken, klik je op de knop Uitgebreid.