Je kunt vanuit drie plaatsen in Yuki een verkoopfactuur aanmaken:

  • Beweeg met je muis boven het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Sales monitor en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe factuur.
  • Beweeg met je muis boven het icoon Verkoop in de navigatiebalk, klik op Facturen en vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe factuur.
  • Beweeg met je muis boven het icoon Adresboek in de navigatiebalk, klik op Relaties, open vervolgens de desbetreffende relatiekaart en klik vervolgens in het nu geopende scherm op de knop Nieuwe factuur.


Om een nieuwe verkoopfactuur aan te maken en desgewenst direct te versturen naar je klant moeten de volgende stappen worden doorlopen:

  • voer de factuurgegevens in (relatie en factuurinformatie)

  • voeg één of meer factuurregels (artikelen) toe

  • voeg, indien nodig, aanvullende informatie toe

  • voeg, indien nodig, betaalgegevens toe
    (alleen beschikbaar bij betaalwijze 'Incasso' en 'Wordt teruggestort')

  • voeg, indien gewenst, een bijlage toe aan de factuur vanaf jouw apparaat of vanuit het archief in Yuki
    (alleen beschikbaar in nieuwe verkoopmodule)
  • voeg, indien nodig, notities toe
  • bewaar de factuur als een te verzenden factuur of conceptfactuur
    of

  • zet de factuur direct klaar voor verzending naar de klant

  • wijzig, indien nodig, de factuurdatum en/of de verzendwijze

  • verwerk de factuur direct in de administratie waardoor deze ook wordt verstuurd naar de klant.


Hieronder wordt beschreven hoe de factuurdatum en/of de verzendwijze van de verkoopfactuur kan worden gewijzigd.



In een te verzenden factuur heb je nog de mogelijkheid om de factuurdatum en/of verzendwijze te wijzigen voordat je de factuur daadwerkelijk gaat verwerken en verzenden.




Factuurdatum (verplicht)

De getoonde factuurdatum is altijd de datum van vandaag. Selecteer hier desgewenst een andere factuurdatum.


Verzendwijze (verplicht)

In dit veld wordt de verzendwijze zoals die is vastgelegd bij de klant automatisch ingevuld. Is er echter bij de klant geen verzendwijze vastgelegd dan wordt de verzendwijze gehanteerd die bij de verkoop instellingen is ingevoerd. 

Wijzig, indien nodig, de verzendwijze van de verkoopfactuur:

  • Per e-mail versturen: voer, indien nodig, het e-mailadres van de klant in. Als er geen e-mailadres bekend is wordt de factuur niet verwerkt.

  • Per post versturen:  de factuur kan na verwerking direct worden afgedrukt en/of gedownload.

  • Factuur niet versturen per e-mail: de factuur wordt wel in de administratie verwerkt maar niet verzonden naar je klant.


Om het vorige scherm weer te openen klik je op de knop Terug.


Je kunt de factuur nu daadwerkelijk gaan verwerken en verzenden door te klikken op de knop Verwerken.


Je kunt de factuur ook bewaren als te verzenden factuur of conceptfactuur door respectievelijk de optie Opslaan als klaar om te versturen of Bewaar als concept van de knop Bewaren te selecteren.