Status vraagposten

Gewijzigd op Tue, 27 Sep 2022 om 12:36 PM

Als het voor de backoffice niet duidelijk is hoe een document of banktransactie geboekt moet worden, wordt dit (tijdelijk) geboekt op de grootboekrekening '23020 Vraagposten'. 

 

Alleen een gebruiker met de rol 'Directie', 'Financiële administratie' en 'Externe accountant' kan het rapport Status vraagposten afhandelen.


Klik in de navigatiebalk op het icoon Postbus en vervolgens in het nu geopende scherm op Vraagposten.  


Het volgende scherm wordt geopend:



Acties

In het overzicht kun je door te klikken op het icoon met het potloodje aangeven wat er met het document of de banktransactie moet gebeuren. 


Document acties

Afhankelijk van het documenttype wordt het volgende menu met mogelijke acties geopend::



Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Handmatig boeken. Als je kiest voor handmatig boeken, kun je het document zelf afhandelen door de correcte bijbehorende grootboekrekening te kiezen. 
  • Toelichting geven. Als het niet niet mogelijk is om het document handmatig te boeken, kun je ervoor kiezen om een toelichting te geven. De backoffice zal dan opnieuw naar het document kijken.


Banktransacties acties

Afhankelijk van de banktransactie (af- of bijschrijving) wordt het volgende menu met acties geopend:



Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Betaling aan leverancier. Boek de betaling direct op de desbetreffende crediteur.


  • Terugbetaling aan klant. Boek de terugbetaling direct op de desbetreffende debiteur.


  • Privéopname. Wordt gebruikt voor de stortingen naar de bankrekening van de eigenaar van het bedrijf. Aan de hand van de rechtsvorm wordt de transactie anders geboekt. Bij een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid wordt de transactie geboekt op een privérekening, met rechtspersoonlijkheid wordt deze geboekt op een RC.


  • Direct op kosten boeken. Het kan altijd voorkomen dat bepaalde kosten met btw rechtstreeks vanuit de bank moeten worden geboekt (dus zonder dat er een bon/factuur wordt aangeleverd).


  • Toelichting geven. Als het niet mogelijk is om de banktransactie te boeken, kun je ervoor kiezen om een toelichting te geven. De backoffice zal dan opnieuw naar de banktransactie kijken.


Vraag afhandelen

Wanneer je het rapport status vraagposten hebt doorlopen vanuit een toegestuurde vraag door de backoffice en de benodigde acties hebt aangegeven, kun je terug gaan naar de oorspronkelijke vraag waaraan het rapport hing door op het zwarte kruisje rechtsboven het rapport te klikken.


Stel vervolgens de backoffice op de hoogte van de stand van zaken door de vraag te beantwoorden en vervolgens op de knop 'Versturen' te klikken.


Het door de backoffice toegezonden rapport van de status vraagposten kan desgewenst ook worden doorgestuurd naar een andere gebruiker met toegang tot je domein d.m.v. de knop 'Doorsturen'.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren