Oorzaak bankinconsistentie: inconsistentie die geen inconsistentie is

Gewijzigd op Wed, 28 Jul 2021 om 12:00 PM

Deze inconsistentie wordt eigenlijk altijd veroorzaakt doordat in twee afschriften mutaties van dezelfde datum zitten. Dit kan gebeuren doordat de gebruiker in de loop van de dag transacties heeft opgehaald en dat er daarna nog een transactie op die dag is geweest.


In het eerste geïmporteerde afschrift zitten bijvoorbeeld drie transacties op die dag en in het tweede geïmporteerde afschrift staan er vier van die dag. Van het laatste afschrift worden er drie transacties als dubbel aangemerkt en één transactie wordt er geïmporteerd. Yuki raakt hierdoor enigszins van streek en geeft een inconsistentie.


Beweeg met je muis boven het icoon Bank in de navigatiebalk, klik op Bankrekeningen, vervolgens in het nu geopende scherm op het desbetreffende rekeningnummer en tenslotte op de knop Afschriften. Als alle regels zwart gekleurd zijn, is er geen inconsistentie.  


In je scherm lijkt er bij de afschriften sprake te zijn van een inconsistentie maar het verschil in saldo is bij de desbetreffende blauwe regels hetzelfde. Een blauwe regel is het gevolg van een inconsistentie in de rode regel daaronder, de verschillen lopen echter niet op. 

Daarnaast zie je twee keer een afschrift (met hetzelfde afschriftnummer) met dezelfde datum. Opvallend bij deze inconsistentie is ook dat het controle saldo 0,00 euro is.


Oplossing

  • Markeer de drie afschriftregels van het eerste geïmporteerde afschrift als duplicaat.
  • Open het afschrift dat als tweede (met de vier transacties) is geïmporteerd.
  • Klik onder Er zijn een of meer afschriftregels niet geïmporteerd omdat deze reeds eerder geïmporteerd waren op Klik hier voor meer informatie.
  • Klik achtereenvolgens bij ieder regel op de datum en klik op Importeren.
  • Klik op het rode driehoekje met het uitroepteken om de inconsistentie opnieuw te laten berekenen. 


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren